söndag 23 maj 2010

ESC 2010, semifinal 1

Det är två dagar tills Eurovision Song Contest kör igång på riktigt, och peppen är hög, så nu tycker jag vi kör en klassisk genomgång av låtarna. Sådär överlag kan ju sägas att det mest bara är ballader, första semifinalen är sämre än den andra, och att Sverige har sisådär tio bidrag med.

1. Moldavien
Ganska intetsägande eurodisco, en sån där som finns i åtminstone ett exemplar varje år. Men fiol och saxofon funkar ju alltid... eller?
2. Ryssland
Jag vet inte om det är på riktigt eller på låtsas, men det är långt från Dima Bilan-slisk i alla fall. Guldstjärna till den som förstår texten!
3. Estland
Det här, däremot, är absolut äkta. Frågan är om det fungerar på en ESC-scen. Min gissning: nej.
4. Slovakien
Etnopopen kommer i år klädd i växtskrud.
5. Finland
Mitt största problem med vårt bidrag är att jag tyckte det lät falskt i finska uttagningen, och man tycker ju att de borde kunna sjunga. Värttinä, liksom. Annars har jag förlikat mig med låten; eller bara språk&kulturbadat så till den grad att det här känns rätt. Inte vinnande, förstås, men rätt.
6. Lettland
Man skulle kanske inte tro det, med tanke på min utbildning och språknördande läggning, men jag gillar det här.
7. Serbien
Det här är sådär töntigt som det bara blir i ESC, men på något plan gillar jag det ändå. Han är ju glad i alla fall... eller hon?
8. Bosnien-Herzegovina
Sidu, vi får i oss lite metalschlager i år också. Ska vi gissa på poäng från Finland?
9. Polen
Julgrisen i all ära, men har ni nånsin sett dansare med äpplen i mun förr?
10. Belgien
Tänk Daniel Bedingfield eller valfri annan snubbe med gitarr, som inte på något sätt stör medan låten pågår, men inte heller lämnar några större spår. Koftan funkade inte för Frispråkarn, och lär inte funka här heller.
11. Malta
Ni vet hon som Malta alltid skickar? Det är inte hon, men det kunde vara det - minus några kilon och några år (fast i likhet med Nederländernas sångerska ser hon inte precis ut som sina sjutton år heller). Fågeln är bäst.
12. Albanien
Det är väl inte första gången man har hört det här precis, men det brukar ju funka, så varför inte?
13. Grekland
Personligen kommer jag att sitta och ropa HUH/OPA/HEJ. Vad det sen säger om låten må nu vara osagt, men med tanke på att det är rätt dåligt med uptempo i år bör man nog ta artisterna på orden varje gång de ropar "Everybody dance!".
14. Portugal
Språket gör det intressantare än det hade varit på engelska, och hon sjunger ju bra, men jag undrar mest över vart pianisten försvann.
15. FYR Makedonien
Först funderar man lite över hur dendär gubben passar ihop med låten, och just när man har börjat acklimatisera sig så kommer plötsligt en rap och så fattar man ingenting igen.
16. Vitryssland
Kliniskt välputsat. Själv hoppas jag att de exploderar i fjärilar på scenen också.
17. Island
Islands svar på Shirley Clamp sjunger old school schlager av typen "vi tar och blandar franska och engelska och kör det genom en synth"-eurodisco - så varför så svarta kläder?

Inga kommentarer: