torsdag 27 maj 2010

ESC2010: eftersnack semi 1.

Man tycker ju att jag borde ha lärt mig vid det här laget: utropa inte favoriter på förhand. För då gör de som Lettland, kommer ut på scen klädd i morgonrock* och sjunger som en kråka. Major fail. Överlag var det mycket kråksång, tyckte jag, och skakiga framträdanden. Liksom, hallå, har ni aldrig uppträtt för mångmiljonpublik förr? Till exempel Slovakien (hon etnopop i växtskrud) tror jag kunde ha gått vidare om hon bara hade verkat mer bekväm på scen. Men men. Så gick det. Finalisterna då? Serbien, Ryssland, Island, Albanien och Grekland till final var förväntat. Bosnien-Herzegovina, jo, okej då. Portugal och Belgien trodde jag egentligen inte skulle gå vidare, men det var en positiv överraskning. Överraskande på ett mer negativt sätt var att Moldavien och Vitryssland gick vidare. Men det var ju rätt så jämndåligt. Att Finland inte gick vidare bekräftade väl bara vad vi alla redan visste: alla europeer är inte finnar.

* Hela numret igenom satt jag och väntade mig att nån skulle komma och dra av henne dendär morgonrocken och så skulle hon ha nåt annat under, men det hände ju aldrig. Vilket antiklimax.

Inga kommentarer: