torsdag 27 maj 2010

ESC 2010, semifinal 2.

Ikväll är det dags igen, och dags för nåt mycket bättre, dessutom!

1. Litauen
Titeln, East European Funk, beskriver väl rätt bra vad det handlar om. Jag gillar det här, men skulle önska att gamla förvirrade gubben från videon fick vara med på scen för han var bedårande.
2. Armenien
Om man bortser från att det är aningen skumt att sjunga en sång om en aprikoskärna så är det här bra. Favorittippat bra.
3. Israel
På tal om favoriter... Det här är kungen av ballader. Det blir inte mycket bättre än såhär.
4. Danmark
Danskarnas svar på Carola & Andreas Johnson kör på äkta skandinavisk schlager (skriven av svenskar, naturligtvis). Den del av mig som uppskattar en rak poplåt gillar det här lite i smyg, mest wanna know-wanna know-wanna know-partiet, men det faller på att det här inte är en duo, utan två (diviga?) artister som bara råkar stå på samma scen och sjunga.
5. Schweiz
Lite sådär gayeurodisco, lite guld och stora öron och så.
6. Sverige
Alltså, hur kommer det sig att varenda år så skrivs det om nån påkostad video svenskarna har gjort till sin låt, men sen får man ändå aldrig se dendär videon i införprogrammen? Anyway. Fint, förvisso, men drunknar nog i balladträsket.
7. Azerbajdzjan
Tänk vad magnifikt om klänningen vore byxor! Det är helt okej, men jag önskar att svenskarna skulle sluta blanda sig i allt.
8. Ukraina
Ibland tycker jag att det här är rätt bra, men sen står hon ju bara där och skriker och klädseln ju lite malplacerad för låten är ju inte så gul och glad så jag vet inte.
9. Nederländerna
Det här får ni inte missa. Vilken hit, alltså! Det är som att holländarna tänkte att hej, vi vann senast för 35 år sen, så vi kör på 35 år sen rakt av, va? Man tycker ju lite synd om den allegedly 17-åriga sångerskan. Med det inte sagt att jag inte kommer att gå och sjunga Shallalishallala. Å andra sidan: med det inte sagt att Syster Liten inte kommer att säga åt mig att hålla käften.
10. Rumänien
Catsuit och genomskinliga flyglar. Om de sätter de höga tonerna så kan det nog gå vägen. Men rätt märkligt att sitta vid en flygel hela numret ändå när de inte spelar på riktigt?
11. Slovenien
Folkmusik + gubbrock = dansband. Idén är lite kul, men genomförandet less so.
12. Irland
Efter att Irland ett antal år har skickat kalkoner, både bokstavligen och bildligen, var min första reaktion på det här Welcome back, Ireland! Det är inte nytt, men det känns sådär pålitligt irländskt. Förutom att det är nån svensk som har skrivit det, då.
13. Bulgarien
Med ett bra scenframträdande så kan han kanske ta en finalplats, men tråk.
14. Cypern
Behaglig röst, men mellanmjölksballad. Fast det kanske blir bättre live? Videon var ungefär lika töntig och lo-def som dedär bakgrundsvideona till karaoke.
15. Kroatien
Tre vackra kvinnor som sjunger en vacker ballad. Den här är favorittippad, tydligen. Min första reaktion på det var What? De sjunger ju bra, men finns det en låt? Den har växt när jag hört den flera gånger, men jag kan ändå inte tro på seger.
16. Georgien
En vacker kvinna som sjunger en vacker ballad. Det här är bra, men tappas troligen bort i sammanhanget.
17. Turkiet
Världsförbättrande emorock. Jomen jag tror att det funkar, även om jag väntar mig att han ska följa upp Oh ro- med -meo, where do you have your Juliet? varje gång (eh, jo... han sjunger f.ö. inte Oh ro- utan For a-ll).

Till finalen gissar jag typ: Litauen, Armenien, Israel, Danmark, Schweiz, Azerbajdzjan, Rumänien, Irland, Kroatien och Turkiet.
p.s. ifall någon undrade: jo, mina första reaktioner är alltid på engelska...

Inga kommentarer: