måndag 28 februari 2011

ett öppet brev till nelonen.

Kära Nelonen,

med anledning av er sändning av Oscarsgalan i natt, har jag några synpunkter jag gärna skulle vilja framföra.

1. Den här expertpanelen. Ett litet tips: lär er namnet på människorna ni kommer att prata om. Eller vet ni, ni behöver inte ens lära er dem utantill, så länge ni lär er att läsa innantill från dendär pappersbunten ni ändå läser i hela tiden (incidentally: ni vet att ni är på tv, va?). På något sätt får jag en uppfattning av att ni och jag definierar ordet expert på olika sätt, då den ena 'experten' flera gånger pratar om hur bra Black Swan är, och speciellt då på grund av regissören Arononofsky. Eller var det Aronofofsky?

2. Lite på samma tema kan jag tycka att det vore motiverat för en som ska kommentera röda mattan att lite kolla igenom på förhand vem som kommer att vara där, så att man vet hur de ser ut och så. Jag menar inte alls att man absolut behöver kunna peka ut Russell Brands mamma Babs i vimlet, men att känna igen de som är nominerade och de som ska uppträda på galan känns väl inte som ett alldeles för stort krav?

3. Jag har undrat samma sak förr, och jag kommer att undra igen: har ni något emot kvinnor överlag eller är det just det här sammanhanget, att kommentera andra kvinnors klädsel och sånt, som ni tycker passar bättre för män? En kvinna och sex män kan jag personligen tycka är aningen obalanserat faktiskt. Det är ju en sak om man anlitat de allra kunnigaste personerna man bara kunnat hitta, men som eventuellt framgår av punkt ett och två ställer jag mig något frågande till om detta är fallet just här. Mitt i allt kunde ni kanske hitta någon moderedaktör eller liknande som kan kommentera Portmans val att inte välja Dior, eller förklara vad archival egentligen betyder?

4. Jag trodde det var en självklarhet, men tydligen kräver det en klargöring: alla som ser på ert program ser på det på grund av Oscarsgalan, inte på grund av er personligen. Ert jobb är att fylla ut de amerikanska reklampauserna. Så när de är slut, vill vi helst att ni ska hålla käften och ge över till Hollywood. Har ni förresten något emot Amy Adams, eller var det en tillfällighet att ni aldrig ville sluta prata när hon intervjuades, båda gångerna?

5. Slutligen - och jag är medveten om att det här inte är ert fel - så är ABCs röda mattan-sändning under all kritik. En massa irrelevant prat, flera intervjuer med samma person, medan vissa (läs: Kevin Spacey) totalt ignorerades, få helfigursbilder, få skådisar, quite frankly. Inte ens Tim Gunn kunde väga upp allt det där. Det skulle inte händelsevis gå att avtala med E! istället?

Men, fint att ni åtminstone sänder!

Mvh.
En som saknar den gamla goda tiden, då SVT sände Oscarsgalan.

Inga kommentarer: