måndag 5 september 2011

klubben för litterära utsvävningar.

Inspirerad av the Literary Nibble Club, en nyligen omläst Agatha Christie, samt varma minnen från min korta tid som prosait, slogs jag av den utmärkta idén att man borde starta en klubb för litterära utsvävningar. Man kunde, som i länken ovan, äta mat inspirerad av litterära verk, men även göra andra litteraturrelaterade aktiviteter. 

Som till exempel att spela bridge, eller mahjong. Det gör de alltid i Agatha Christie, och jag vet inte hur man spelar varkendera, men det låter ju kiva. Man ska bjuda, och så ska man spela i par, och i bridge är man ibland träkarl (då kan man passa på att begå mord*) och i mahjong finns det nåt som heter sang, vilket jag alltid föreställer mig ska uttalas precis så som min farmor uttalar svågerns namn, med ett rejält terjärvskt g-ljud på slutet. 

Nån som vill vara med? Du är speciellt välkommen om du faktiskt kan spela.

* om du vill vara med i klubben ser jag dock helst att du låter bli att mörda.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har spelat mahjong! För jättelänge se'n men i alla fall. Och jag vill minnas att jag tyckte det var ett roligt spel. Jag har faktiskt då och då tänkt att man borde återuppliva spelkunskaperna. Senast på jul!?

A-M

Anonym sa...

Ingetdera har jag spelat, men spela spel är alltid kul. Tyckte först att jag inte minns något ätbart från nån bok,utom då Vivi-Ann Sjögren, men det kanske inte räknas. Nu kom jag på art i min ungdom(barndom) åt de chokadsufflé o det hade jag en längtan att pröva.
/m

delpheena sa...

åh men prima, då kan du lära oss andra! jag har bara spelat mahjong på nätet, och då spelar man ensam, lite som en blandning mellan nån patiens och memory.
chokladsufflé låter helt okej...

Anonym sa...

Minns inte hur det brukade gå i litterturen, blev det sufflé eller pannkaka? Åtminstone var det spännande hur det skulle gå/m