lördag 13 februari 2016

welcome to my humble abode.

Vill ni se hur jag har det hemma hos mig? Jag bor i en före detta kasernbyggnad som byggdes i slutet av 1800-talet. Området användes ända fram till 70-talet av militären, men det stod sedan öde i tjugo år och de flesta byggnaderna revs. I mitten av nittiotalet kom man sen på att hej lägenheter är ju bra att ha, och renoverade upp huset. Arkitekten som planerade det spektaklet blev så nöjd med sin genialitet att han namngav huset efter sig själv. (All den här informationen är hämtad från franska Wikipedia och har filtrerats genom min treprocentigt* flytande franska, så ni kan ju idka mild källkritik om ni vill.) De här tornen som ses på bilden är mina, så jag lever basically i Sagan om de två tornen.

* enligt min franskaapp var jag ett tag fyra procent flytande, men den blev lite sur på mig när jag ignorerade den några dagar så jag blev nedgraderad.  


Jag sökte lägenheter på nätet och kom hit över ett par dagar för att gå på visningar. Den första dagen hade jag bokat visningar på förhand, men den andra dagen ringde jag på morgonen på några som verkade intressanta. Jag tror att den här hade lagts upp den dagen, och eftersom det annars hade krockat med en annan visning blev det så att hon som visade den bara pratade franska. Men ljuset och takhöjden och dendär takbalken och karlssonpåtaketbalkongen och... Jag drabbades av akut avundsjuka på att någon annan skulle kunna tänkas få den, och brast ut i bravo! excellente! magnifico! esplendido! Honom ska vi ha! Och även om mäklaren tyckte att det var lite märkligt att jag började prata spanska helt plötsligt så gick det vägen ändå. Här är vardagsrummet. 

Fun fact: den där Ikealampan som ser ut som ett metspö köpte jag eftersom det visserligen hänger en glödlampa i taket, men den är söndrig och jag räcks inte upp för att byta den ens med stege. När jag sedermera skaffar mig brysselianska vänner ska jag sikta in mig på såna som är sisådär två meter långa, har jag tänkt.  


Här är min kokvrå. En av de saker jag ska investera i när det svarta hål flytten orsakade i min ekonomi jämnar ut sig till en liten gullig grop istället är ett matbord och stolar som kommer här under loftet (just nu är där bara en skräphög, så den fick inte komma med på bild). Men det går fint med köksö och barstolar också, och där är betydligt mycket mer förvaringsutrymme än det ser ut att vara.














Om man går uppför trappan kommer man upp till mitt bibliotek. Jag gillar bara att säga att jag har ett bibliotek, obviously, men det får också fungera som gästrum. Om någon har tips på en möbel man kan förvara gäster i om nätterna, men som även skulle fungera som sittmöbel tar jag gärna emot tips (bäddsoffor är ju sällan så häva att sitta i).

Här är då mitt sovrum, som också leder ut till balkongen.
He va he!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk att du bor där nu, i den där lägenheten som vi studerade i annonsen! Vår soffa i vardagsrummet är för övrigt utmärkt både att sitta i och att sova i så ge inte upp hoppet om bäddsoffor!

Ann-Marie

Anonym sa...

no ha du ett fint kämppä!
och tänk, där har vi varit. Fast det var förstås före nåt bibliotek hade inretts, men efter tiden som kasern/p