onsdag 17 januari 2007

en redogörelse för min dag.

Morgon: jag vaknar, duschar, klär på mig, äter frukost och allt detdär. Sen går jag till skolan (akta dej så du inte blåser bort på brändöbron!)* Efter en eller två minuter i ett rum där vi enhälligt beslöt diskutera Shakespeares tragedier på samma gång som jag har en annan lektion, tog jag klivet ut i världen. Innan jag hunnit svara på andra inviter, blev jag överrumplad av ett I've got a present for you! Tänk så trevligt att läraren hade hittat sitt exemplar av boken så att han kunde låna ut det till mig så att jag kan läsa den och summera under nästa veckas föreläsning! [ähum]. Jag tar en sväng via kandidathandledarens rum för att konstatera att han inte är där. Fördriver tid genom att kopiera massor med papper, och konstaterar att det känns omotiverat att jag köpte 200 kopior till mitt kopieringskort för ett par dagar sen när det bara återstår 90 nu. Går ännu en sväng via kontorskorridoren för att konstatera att herrn fortfarande inte är där. Jag går hem.

Lunchar kinesiskt med mamma (restaurangen var inget att rekommendera - det var den första gången jag ätit på asiatiskt matställe och haft något att säga om riset.) med jatkot i vita huset med rabarberpaj och allt. Läser JT (det går snabbt) och går för att tackla den svenska litteraturen och kulturen ur ett finskt perspektiv. Jag berättar min favorithistoria om när tanten mobbade min finska och påstod att vi inte måste läsa finska i skolan längre. Mellan raderna hinner jag sticka mig in till kontorskorridoren, där herrn faktiskt befinner sig och svarar vagt på mina frågor och pratar bort den limiterade tiden med strunt. På svenska, dock, alltid något. Slutligen en översättningssession där jag återigen konstaterar vikten av att ha lärare som vet mer än man själv, och som dessutom ger intrycket av det. Där jag igår ville avbryta hela tiden ("när kom Farlig midsommar då?" "nej, det är inte alls ovanligt, det är i själva verket definitionen för genren fantasy" etc.), kände jag mig i totalt underläge. Vem visste att 'av' gör verbet transitivt, medan 'i' ska användas i intransitivt syfte? Inte jag i alla fall. Underbart.

Och snart ska jag rastas.

* Att det blåser på brändöbron beror på en poeternas komplott för att allitterera världen. Förf.s anm.

Inga kommentarer: