tisdag 30 januari 2007

mjölkpojken i kassan.

Igår gick jag via Siwa på hemväg från skolan för att köpa mjölk. Valio kör just nu en kampanj med dikter på sina mjölkpaket: sex framträdande finländska poeter har skrivit tre dikter på var, och dessa dikter trycks på mjölkpaketen. När jag kom till kassan och lade paketet på bandet, tog gubben i kassan det, satt och läste dikten, skrattade för sig själv och sa:
- Toi runo oli hyvä. Ei oo olleet hirveän hyviä, mut tossa oli edes jotain. (typ)
Det tyckte jag var roligt. Härmed lägger jag till honom till min lista över gulliga gubbar. Åtminstone förr brukade de ju ha sånadär kampanjer där de sökte efter årets mjölkflicka/mjölkpojke. Jag skulle nominera honom, om det inte fanns åldersgräns.

Dikten löd enligt följande:
Mies yrittää lepytellä.
On erityisen hellä.
Keittää kahvit
ja muistaa maidon.
Osaa rakastamisen taidon.
- Eppu Nuotio

(Fri översättning av gubbens replik:
- dendär dikten var bra, de har ju inte varit så bra, men dendär hade i alla fall nånting speciellt.

Fri översättning av dikten:
Mannen försöker blidka / Är speciellt ömsint / Kokar kaffet / och kommer ihåg mjölken. / Kan konsten att älska.)

Inga kommentarer: