fredag 9 februari 2007

inte lat, bara signfixerad.

"Jag är inte lat, jag är bara... sign-fixerad", är en fras som jag nyttjade för ett par dagar sedan. Jag minns inte vad det handlade om (minns du, j?), men jag har konstaterat att det stämmer mycket bra. Beakta till exempel följande scenario: det var torsdag, jag hade fyra håltimmar emellan mina lektioner och gick hem, trött och huvudvärkig. Sov en stund, och vaknade med ännu mer dundrande huvud. Skippade föreläsningen och sov två timmar till istället. Nästa torsdag: solen skiner och jag går hem för att invänta kvällsföreläsningen. Jag somnar, och vaknar med huvudvärk. Jag bestämmer mig för att hoppa av kursen. Universum verkar ju vilja det, så vem är jag att bekämpa det?

Apropå föreläsningar så bara äälskar jag att komma till skolan en fredagsmorgon och upptäcka att ingen är på plats. Jag hade kollat mejlen, opintoasiat & wompat, alla tänkbara sidor där information om eventuell icke-föreläsning kunde finnas, eftersom det var tal om att vi kanske skulle gå och lyssna på en licensiatavhandlingspresentation istället, men det fanns ingen info någonstans, så jag antog att vi hade lektion som vanligt. Antog fel, tydligen. Borde man bara inse sånt där av sig själv?

Nå, jag for till stan istället, och konstaterade att svenska bokhandeln Gros är värda pris och lov och hallelujasång och konfekt. Jag frågade efter en omfattande svensk-engelsk-svensk ordlista på CD-rom. Tanten kollade upp att båda Norstedts varianter är 'definitivt slut' och hon visste inte om några andra ("men du kan ju gå till bibban och kolla vad de har där, så kan vi kolla om de går att beställa sen åt dej").
- Men det finns ju den här, sa hon och räckte mig ett fodral.
- Tack, men jag har redan ett antivirusprogram, sa jag.
Hon skrattade till sådär som bara tanter kan när de i misstag räcker en ett antivirusprogram istället för en CD-rom med ordlista över 13 olika språk och 3 000 000 uppslagsord. Sen gav hon mig den andra skivan och sa att jag kan låna hem den och bekanta mig med den om jag vill.
- Det är ingen panik med att lämna tillbaka den, det kommer ju helg emot och allt. Men du får gärna berätta vad du tyckte om den sen.
Service? Aj tink såå.

Inga kommentarer: