torsdag 4 december 2008

dagens frågor.

Hur klär man sig i helsvart utan att se ut som att man ska på begravning?
Och varför får herrarna ha vit skjorta när vi måste ha helsvart?

Och som en bonusfråga, gårdagens fråga: Vad är 'härdarna' på finska? Jag påpekade nämligen att man ska sjunga om herdar, inte härdar i Betlehems stjärna, och då började någon fråga att är det nu så stor skillnad och vad betyder det om man sjunger fel? Och jag bara, enmä osa selittää... se on... ööh... se on vähän vanhanaikainen sana... ööh... tuli... siis... tuli, se paikka missä tuli on. Typ. Och han bara: siis tulisija? Och det var ju fint påhittat; om man lexin-ar härd så är tulisija det andra ordet som föreslås! Jag är utmärkt på att förklara, känner jag. Vill nån spela Alias på finska?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant länk, den kände jag inte till. Vilken tur för kören att de har dej! Och nää, vi vill inte spela Alias på finska.

A-M

delpheena sa...

jo den e helt användbar, i begränsad utsträckning, naturligtvis. haha, nåjåå :P de har nog sjungit dendär sången många år tidigare och liisa sa att hon var helt nervös över att stå bakom mej för att jag ju då sku höra allt hon sjunger fel... så det är ju hur man tar det! ;)

Anonym sa...

Bra att du fick ha den röda scarfen då! Förresten, varför fick bara damerna i första raden ha scarf?
/m

delpheena sa...

för att vi int hadd tillräckligt många :D