lördag 6 december 2008

glad självständighetsdag!

Jag har just varit på självständighetsgudstjänst, min första någonsin, såvitt jag kan komma ihåg. Dubbla predikor var väl lite att ta i, men annars var det jättefint. När man sjunger Lippulaulu till ackompanjemang av Österbottens militärmusikkår och flaggan bärs in i kyrkan är det nästan så att jag tror på orden jag sjunger, sinun puolestas elää ja kuolla on halumme korkehin.

Angående nämnda sång, förresten: med anledning av kommentarer som att "den kan ni väl alla utantill, vi behöver väl inte ha noter?" och "den behöver vi ju inte öva, den har ni ju säkert alla i ryggmärgen" kände jag mig väldigt... ofinsk och frågade mina medsopraner om sångens betydelse. Det är ju en såndär sång som man har tragglat varenda eviga år i skolan, fick jag veta när jag bekände att jag aldrig ens har hört den förut, och de undrade vadiallsindar vi brukar sjunga när vi hissar flaggan. Vad jag dock fortfarande inte vet är om finnar nånsin ens sjunger vår nationalsång (idag sjöng vi Lippulaulu, Suomen laulu - f.ö. lite ovanligt att sjunga om Väinö i kyrkan - och Finlandia).

Så nu är jag nyfiken och tänkte göra en enkät: är du finlandssvensk? Vad har du för förhållande, om något, till Lippulaulu?

Det här är alltså sången jag pratar om:

5 kommentarer:

Anonym sa...

Finns det en sån sång, var min reaktion (innan i torsdags)? Vad sjunger vi då när flaggan hissas?
/m

Anonym sa...

Jag är väldigt finlandssvensk. Kommer just från en fest där vi konstaterade att vi gärna kunde jobba lite på vår finländska identitet. Min samtalspartner kom från ett tillfälle där han som f.svensk upplevde sig höra till en annan nation. - Aldrig hört Lippulaulu. P

delpheena sa...

vårt land, väl?

Anonym sa...

Trots min finlandssvenska identitet har jag ett finskt-finländskt förhållande till Lippulaulu. Jag gjorde nämligen värnplikten på finska och fick en skopa med finskhet i samma veva. Däribland "Lippulaulu" och "Kotikontujen tienoita tervehtien" (Sillanpään marssilaulu). Det gjorde helt gott att få en koppling också till den kulturen.

Anonym sa...

Lippulaulu?! Jag har tydligt helt lyckats undgå den även om jag studerat i en finsk högskola.

A-M