onsdag 3 december 2008

förvirring.

Jag är alldeles snurrig. Säga vad man vill om att gå på föreläsningar, men det ger i alla fall lite omväxling. Nu har jag inte haft skola sen i torsdags och jag längtar nästan tills jag får ha grammatiklektion imorgon. Nästan, märk väl. Men jag har skrivit en föreläsningsdagbok och nästan en prosaanalys (hah, räknat verb is more like it) och läst genom Feminism and the Mastery of Nature av Val Plumwood, med undantag av kapitlet om Platon och döden för det tyckte jag bara var onödigt. Snart har jag kanske proppat huvudet tillräckligt fullt för att det ska dra sina egna slutsatser och explodera ut smarta saker i word-dokument. That's how I roll.

Annars har jag gått och sökt julklappar och gjort några själv också. Några färdiga, de flesta kvar. Men det är ju roligt. Jag skulle lägga upp en bild men då skulle ju överraskningsmomentet få sig en törn och det är ju det bästa.

Enivejj. Ikväll är det kenraaliharkat och sen blir det glöggkväll med ett gäng som jag bjöd in till J. Och imorgon är ni alla hjärtligt välkomna på julkonsert till Trefaldighetskyrkan* klockan sju!

* Varför heter den trefaldighetskyrkan på svenska och kaupunginkirkko på finska? Heter den det på riktigt? Är det dit jag ska? Vid närmare eftertanke (läs: googling) heter den tydligen Vaasan kirkko på finska. Så frågan kvarstår varför den heter olika på olika språk. Och också frågan om det är dit jag ska. Jag skulle ju till kaupunginkirkko, trodde jag. Finns det en sån också? I vilket fall som helst är ni hjärtligt välkomna dit!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen aning varför den heter olika, men nog är det densamma kyrkan. Tack för inbjudan! På hur många språk kommer ni att sjunga?
/m

delpheena sa...

finska, svenska, latin, tyska, kyrkoslaviska, engelska... tror det är bara dom :P