tisdag 9 december 2008

ständigt denna skola.

För er som håller koll på min skolframgång kan jag berätta att jag just skrev färdigt det finala assignmentet i översättningsteori, vilket betyder att jag kan lämna in det + föreläsningsdagboken som jag också skrivit färdigt till första deadlinen på torsdag, vilket betyder att jag får poäng för den kursen innan jul. Jee, jag får några poäng den här terminen! Nu är frågan: ska jag som nästa grej på att-göra-listan satsa på att skriva en 4-5 sidors analys till herr fascistfonetiker (och få såna poäng också innan jul), eller 2500 ordsessän ekokritiskt flum om The Tempest (av vilken jag btw har skrivit 451 ord; 2049 to go), eller plugga lexikografi tills tenten på torsdag, eller kanske börja med pop.kult.lit.-jämförelsen eller 10-sidorsgrejen om Ronja Rövardotter? Det är den stora frågan.

På tal om lexikografi förstår jag inte alls hur man ska läsa. Dendär kursen handlar ju inte om nånting. Kommer frågorna att vara á la "vilken ordbok gavs ut 1632?", "vem var redaktörer för finsk-svenska ordboken som gavs ut 1845?" och "nämn tre ord som Elias Lönnrot hittade på"? Jag har läst lite i kursboken, men det är ju bara knas alltihop. Min plan är att gå dit på torsdag, hitta på tillräckligt mycket flum för att få godkänt och sen gå därifrån. Det fina är att ju tidigare jag går från tenten, ju mer av vår fyratimmars mastodontlektion i svensk grammatik hinner jag vara med på. Hurra.

On a happier note har jag, efter att ha sökt i varenda tänkbar butik i stan, idag hittat rött matt paketband. Att det ska vara så svårt. Och att jag ska vara så kinkig. Dessutom har jag handlat mera julklappar, bland annat en som jag var lite rädd för att gå omkring på stan med i väskan för att den börjar skälla och ha sig när man skakar den. Vem som ska få den kan ni ju fundera på. Som en ledtråd kan jag säga att det inte är pappa, för åt honom vet jag fortfarande inte vad jag ska ge.

Inga kommentarer: