torsdag 29 januari 2009

lärdomar.

Igår lärde jag mig att man inte får ha fler än tvåhundra sp i sin kandidatexamen och vad munalukko är för något.

Det första lärde jag mig för att jag tänkte gå och hämta ut mina kandipapper och studiehandledaren skrattade åt mina antal kurser. Tillsammans kom vi fram till att jag inte ska ta ut dem innan jag har gått grundstudierna i svenska, och att det finns nån kurs som heter tieteenteoria som jag inte visste att jag måste gå.

Det senare lärde jag mig för att jag spelade Alias. På finska. Med finskspråkiga. Mitt lag vann inte kan jag ju säga, men vi kom andra i alla fall. Visserligen av två lag, men ändå, inte förlorade vi. Jag bidrog med en sällan hörd råddigågga av finska, svenska och engelska, men alla sätt är ju som bekant bra utom de dåliga. Roligt var det ju hursomhelst, vilket var tanken.

Idag har jag lärt mig att mina kunskaper i journalistiskt skrivande är helt sikabra. Och att det finns nånting som heter liitynnäinen som är ett så revolutionärt koncept att det nog inte finns nån svensk term för det. Så att, så bra har jag det.

Inga kommentarer: