torsdag 8 januari 2009

sov du lilla videung.

En gång i mörkaste höstas kom jag på mig själv med att tänka "Oj vad pigg jag är, tänk att höstmörkret inte har gjort mig till en såndär sovis*". Det slog till nu istället, fast vi går mot ljusare tider. Men rosa saker brukar ju göra mej lite nedstämd, så kanske är det de rosa himlarna vi har haft på sistone som gör det. Kontentan är i alla fall att jag sover mer än jag är vaken. Vill, åtminstone. Hur ett sånt leverne går att kombinera med skolgång och ett allmänt civiliserat beteende återstår ju att se. Idag fungerade det utmärkt; jag hade en föreläsning från klockan åtta, sen gick jag hem och sov till halv tre, ungefär. Hälsosamt. Min mor spekulerade att jag hade lågt HB, så jag tänkte att jag kunde gå och ge blod för att kolla. Det har jag ju ändå tänkt göra i fem år, ungefär. Synd bara att min vän som jag hade tänkt dra med mig är en såndär immigrant med hepatit och sitter i karantän. Nå, att hon inte kan komma med är ju en bra ursäkt för att inte gå med när hon har tänkt släpa mig på gym. Rättvisemärkt vardag.

I andra nyheter från den blåsiga staden kan jag berätta att min digibox/kort har gått sönder. Även om det är uppbyggande för den moraliska ståndaktigheten tycker jag att det är lite onödigt. Det är också lite onödigt långt att traska till den gigantiska affären där jag köpte den och klaga. Enligt Google Maps tar det 29 minuter att gå dit, men då ska man vara försiktig, enligt dem. En sväng via sjukhuset på grund av överkörning ingår inte i tidskalkylen. Det är ju sjukt kallt nu dessutom. Trettio-fyrtio minusgrader, minst**. Min termometer är lite sådan att man själv kan hitta på vad det är för temperatur, för det syns inte alls vad den står. Jag kan ju inte vara samhällsintresserad och titta på nyheterna på morgonen och få reda på det där heller, för som sagt så funkar min teve inte. Det är som en ond cirkel.

Så vad gör man om man har läst ut sina julklappsböcker och inte har nån tv att titta på? Jo, tackar som frågar, jag har minsann gjort lite skolarbete också. Om det är någon som är intresserad av att veta vilka tre olika typer som ingår i Crystal & Davy's definition av archaism kan ni konsultera min innovativt benämnda uppsats "A Stylistic Analysis of 'Ecclesiasticus' as a Religious Text", numera trefjärdedelsklar. Den är superintressant.

* Om jag verkligen tänkte ordet 'sovis' kan jag inte gå ed på, det vore ju rätt otippat.
** Om någon tycker att jag överdriver kan ni ju betänka att om det som minst är fyrtio minusgrader så kan det ju vara allt från -39 till +100 eller så. Tänkte bara påpeka det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

nästa tisdag är en bil i trakten...
/m

delpheena sa...

tack, men det fixade sig, int fattar jag ännu riktigt vad som var fel men det gick att göra en ny kanalsökning så löst det sig.