tisdag 29 september 2009

filosofi och babels torn.

Idag har jag varit på en filosofiföreläsning. Fyra timmar. Första timmen: Platon, idévärlden. Andra timmen: Aristoteles, aktualisera potential. Tredje timmen: Descartes, cogito ergo sum. Fjärde timmen: Spinoza, Leibniz, en substans respektive jättemånga substanser. På det hela taget känns det som att jag vet ungefär allt (så osokratesiskt av mig). Men där sitter jag ändå. Fyra timmar i dag. Fyra timmar imorgon. Fyra timmar i övermorgon. Varför? Nå på grund av Babels torn. Typ. Jag skulle kunna trolla ihop tentsvar nog för godkänt på svenska. Men på finska? Hah. Man kan ju läsa kurslitteraturen förstås. Men den är på engelska. Skriven av norrmän, för övrigt, för att det ska bli riktigt roligt. Så idag har jag till exempel lärt mig att hyve inte är en rikssvensk version av hyvä, utan faktiskt är ett ord. Jee.

Fast det kunde ju vara värre. Det är ett rätt så knasigt problem.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det enda jag kan bidra med i raden av grekiska namn är att vår hotellvärd hette Akilles ;)

A-M