måndag 25 april 2011

elementär matematik. eller?

Kära Apple,

ni är bra på många saker. Välfungerande teknologi, till exempel, och fin design, och superb marknadsföring. Och trevlig kundservice som pratar vacker svenska, till och med. 

Men elementär matematik är inte riktigt er grej, va? Eller är det jag som inte riktigt var uppmärksam på mattelektionerna i skolan? Det är nämligen en grej som jag inte får att stämma riktigt.

Som jag berättade tidigare gav min strömsladd till datorn upp samtidigt som hoppet om ett tolerant och jämlikt finländskt samhälle. Jag ringde Apple-supporten, som lovade skicka en ny (sladd, alltså; tyvärr lovades inget re: valresultatet). Gott så. Som uppföljning fick jag ett mejl om att reservdelen hade skickats den 19.4. I samma mejl stod det att jag ska skicka tillbaka den söndriga delen så att den når Apple inom 10 arbetsdagar från det att den nya delen skickats (19e, alltså). Mejlet var visserligen på finska, men työpäivä = arbetsdag, n'est-ce pas?

Jag fick paketet på torsdagen den tjugoförsta, då två eller tre arbetsdagar hade gått, beroende på hur man räknar. Så följde långfredag och påsklördag. På söndag, påskdagen fick jag ett nytt mejl som vänligen påminde mig om att hej, vi har inte fått dendär söndriga delen ännu, om vi inte får den inom fyra arbetsdagar får du stå för kostnaderna. 

Nu vet jag ju inte hur ni definierar arbetsdagar, men i min värld har det fortfarande bara gått tre arbetsdagar, även fast vi skulle slänga in måndag, annandag påsk, också. Eller? 

Inte för att jag har separationsångest eller så, jag har alla avsikter att skicka iväg paketet imorgon. Men ändå?

Inga kommentarer: