fredag 15 april 2011

sånt man gör en solig fredagseftermiddag.

Man går ett varv på dendär skruttiga vårmarknaden bara för att man ska, och sen går man ett varv till bara för att hemma väntar ett berg disk och en dammsugare och skuldkänslor om man låter bli. Och sen går man till slut hem ändå, och sätter sig i fönstret med solglasögon på, för det är så ljust, och läser, bara en liten stund. Och den lilla stunden går, och minuter och timmar, och tanken på disk finns inte ens i utkanten av medvetandet, för Jellicoe Road är allt man behöver. Och när man läst sista sidan tänker man, igen en gång, att det här är orsaken till att jag läser barn- & ungdomslitteratur fastän det heter att jag är vuxen, och det här är orsaken till att jag hoppas att jag aldrig slutar. För även om det finns uppslukande vuxenlitteratur, så är de så få dedär böckerna som slukar en hel och som blir allt just där, just då, och med YA lit händer det igen, och igen, och igen.

Dagens boktips, alltså: Jellicoe Road av Melina Marchetta (först omtipsad av JoL på Bokhora, tacktack).

1 kommentar:

Johanna L sa...

Och TACK för den förklaringen på varför man inte slutar med YA och bara ägnar sig åt adult. Jag håller så med. Allt där och då, exactly.