onsdag 13 april 2011

teknikproblem leder till stöld.

Tekniska prylar har en viss tendens att gå bananas när de kommer i kontakt med mig*. Den senaste i raden är tydligen min dvd-spelare, som sysslar med en märkligt selektiv banangång. 

Jag hade köpt en dvd-box, men det visade sig att man bara kunde se på första avsnittet på varje skiva. Om man försökte välja andra avsnitt från menyn frös hela maskineriet så man fick dra ur sladden; om man valde play all kunde man se första avsnittet, men sen blev det svart och så kom man tillbaka till allra första språkmenyn igen. Jag testade med några andra filmer, inga problem, så jag antog att det var skivorna det var fel på, förde dem tillbaka till affären och fick pengarna tillbaka. Så långt allt väl.

Men nu kom jag händelsevis att köpa ett nytt exemplar från en annan affär; samma tv-serie, men en annan utgåva (den ena hade plast-, den andra pappersfodral). Och precis samma sak hände. Jag testade skivorna i datorn, och lo and behold! de fungerade utan problem. Så tydligen ligger felet ändå hos dvd-spelaren, trots att den spelar alla andra skivor jag testat utan att klaga det minsta. Schkumt! Nån som har en förklaring?

Till all lycka råkar mina föräldrar ha en extra dvd-spelare liggande hemma just för såna här nödsituationer, så jag passade på att stjäla den medan de fortfarande var borta**. Tyvärr är jag en så pass orutinerad tjuv att jag inte kom ihåg att också knycka tillhörande fjärrkontroll, men det går att använda fjärrisen till den andra dvd-spelaren, bara jag listar ut vilka knappar som motsvarar vad. Hittills har jag kommit underfund med att om man trycker på enterknappen så får man finsk textning.



** Mamma och pappa, om ni händelsevis kom hem och märkte att nåt var försvunnet så var det ingen inbrottstjuv, det var bara jag. Fast jag tog bara dendär spelaren. Och ett lakan. Och lite mat ur kylskåpet. Och cykeln. Fast den är ju min. Eller, den har jag också stulat, av min syster. Fast det var bara för att min andra syster hade själt mammas och min cykel och så hade nån sen på riktigt stulit den. Så det räknas knappt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

pröva det här dvd-restart typ

delpheena sa...

tack för tipset, men jag kan int förstå att det sku ha nånting med regioninställningar att göra, när man ändå kunde se en del av innehållet? dessutom är den redan omställd till att visa alla regioner. ev. fundera jag om den omställningen sku ha nånting med saken att göra, men som sagt, helskumt tycker jag.

Anonym sa...

tips nr 2 då
dator till tv typ ifall att dvd:n fungerar med datorn.

delpheena sa...

men jeez, int kan man nu måst håll på å koppla datorn ti tvn varenda gång när man har en annars fungerande dvdspelare. sånt e jag för lat för.

Anonym sa...

nej, men tv:n till datorn gör ju en mindre lat.