fredag 13 oktober 2006

13.10.2006

1+3+1+0+2+0+0+6=13.
Om den här dagen var en drink, skulle den nog kallas "fredagen den trettonde with a twist". Vi diskuterade folktro och skrock idag på muntlig färdighet, och konstaterade att allting som lovar hemskheter är humbug och allt som lovar bra saker är sant.

(min mamma är född fredagen den trettonde, det är lite småcoolt.)

På tal om hemskheter, så hade jag ett föredrag på finska idag, 15-20 minuter långt (det blev kanske fem) om "millainen on hyvä esiintyjä" (=hurdan är en bra talare, i det här fallet iallafall.). Vi skulle välja tidpunkt och ämne förra veckan, och jag tänkte att jag kan ju lika gärna göra det nu vid första tillfället, för jag kommer ändå att angsta över det ända fram tills dagen D, så kortast möjliga angst är ju att föredra. Ämnet valde jag för att det verkade ju rätt enkelt, bara lista grejer som typ att man ska tala tydligt och sådär. Kort därefter insåg jag att det troligen då skulle förväntas av mig att jag skulle följa alla punkterna jag räknade upp och helt enkelt vara en kick-ass talare, men då var det ju redan försent. Kick-ass vet jag inte, men det är över nu i alla fall och det är ju både wonderbra och wunderbaum, så att säga.

Ännu ytterligare på tal om hemskheter fick jag lära mig etymologin bakom ordet "skål!" idag. Det kommer från vikingarnas tid, då man skålade och drack ur fiendens avhuggna huvuden och hojtade "skalle!". Najs.

Inga kommentarer: