lördag 11 augusti 2007

live from emporia:

98 grader. Luften står stilla.

Men annars bra. Flygresorna förflöt utan större missöden, om man inte räknar med att jag höll på att missa planet i London och att min bänkgranne började gråta mitt i Harry Potter (vad händer där?) och att min arm har börjat flaga av (efter att jag spillde en kopp kokande vatten har den varit randig, nu är den randig i trikålår). Sen biltransport till Emporia och checkin på motellet när chaffisen väl hittade dit. Jag tänkte gå ut på en promenad, men jag fick ett slag i ansiktet av värmen och kom så långt som till bensinstationen-mitt-emots vattenflaskor innan jag gick tillbaka. På tv:n zappade jag förbi varningar om värmen och ägnade i stället kvällen åt Scrubs, Bones, Smallville och tillochmed Seventh Heaven (omg, var det tjugo år sen det brukade komma på tv? omg, håller de fortfarande på? omg, Ruthie går i high school och Simon ska gifta sig).

Så. Efter ett antal övningar som inte spelade nån roll eftersom alla bara var såå villiga att hjälpa till (det känns som att varenda människa är Emma med mig) är jag insettlad (jepp, min svenska är redan förstörd efter en dag, efter fyra månader kommer jag bara att prata om najfin å fåårkin). Rumskompisar är trevliga (åtminstone två av dem; den tredje har bara varit in och vänt i typ en minut så hon är något av ett oskrivet blad), vilket ju är ett plus när vi sover fyra stycken i ett rum. Maten är åtminstone hittills inte lika hemsk som befarad. Och när jag gick en kort runda runt området efter kvällsmaten såg jag sju ekorrar.

All is well, alltså, som de skulle säga over here.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Sköt om dig over there Emma.

,Janne

Anonym sa...

Nejmen! Kors i min gammelmors kökstak! Är detta en ny post i din blog?
Tråkiga nyheter, Emma, jag misstänker att någon har hackat in sig i din blog, eller nått, och skrivit inlägg i den.

Men hej! Look who's talking... :P
/Sam

delpheena sa...

Will do, Janne!

Sam, du är nog verkligen one to talk (eftersom jag skrev att jag inte har nån svenska måste jag ju exercera detta också :P). Anyway, nånstans måste jag ju få utlopp för den svenska som är kvar?

enSam sa...

Kan du inte spara lite tills du kommer hem? Svenska spåket kan vara bra att ha i bakfickan när du återvänder. :P
Föressten nu när du är borta. Är det svårt att få tag på jobb och boende i Vasa? Har börjat leka med tanken.
För det är väl en ganska trevlig stad?

delpheena sa...

Så du kommer till Vasa när jag inte är där? Snällt av dej. Njä, tror inte att det är så svårt annars, men finskan kan ju vara ett problem eventuellt. Helt trevlig stad är det i alla fall, trevligare än man skulle tro! :P Speciellt om man gillar blåst.

Anonym sa...

Men det är inte förens nu jag har börjat fundera på det. Fast det vore kul att få något roligt jobb där.
Måste man kunna finska? Min bror flyttade till Oravais och blev sotare och han klarade sig. =) Mustamies.
/Sam

delpheena sa...

För det första är det ganska stor skillnad på Oravais och Vasa. Men för det andra är det ju också skillnad på vad du ska jobba med. Om du ska göra nåt i stil med det du har gjort hittills måste du nog det.

Anonym sa...

Nej, jag tror jag vill börja på dagis... eller tror och tror. Jag VET att jag vill jobba på dagis.
Du råkar inte känna någon på dagis som kan lägga in ett ord om mig? :P

delpheena sa...

nådåså, då borde det väl int vara nåt problem... eh, nej.