söndag 21 september 2008

marthaämnet emma.

Nu vet jag att ni alla undrar: hur gick det med helgplanerna? Ska Emma bli en äkta husmoder till slut? Svaret är jovisst, jag håller på och skriver en ansökan och meritförteckning till Marthaföreningen as we speak. Först spenderade jag två dagar med att kämpa emot min innebyggda husmoderslängtan som bara vill ut och städa, men sen då alla andra tog vilodag slog jag till och började städa och baka och stryka så det stod härliga till. Efter det tog jag i tag med den svåra uppgiften att skriva en andra version av min dopningstext som ju var så perfekt från början. Hur i all världen ska jag kunna skriva ännu en tredje version? Editering är ett djävulens påhitt, det är det jag alltid har sagt.

På tal om husmödrar rekommenderar jag varmt boken Damm på hjärnan av Eva Ramm. Den handlar om en perfekt husmoder som föraktar sin väninna för att hon bara tvättar sina fönster var tredje vecka. Det är den roligaste boken jag har läst på länge (historien om när den kom i min ägo är för all del också lite rolig). Det säger faktiskt en del, för det är längesen jag har läst som jag har läst på den senaste tiden och även om det i sig säger en del om hur mycket jag har att göra annars på dagarna så är det ju samtidigt också helt underbart (sen jag flyttade till Vasa har jag plöjt igenom åtminstone Damm på hjärnan, Hjalmar Söderbergs Doktor Glas, Jonas Hassen Khemiris Montecore. En tyst tiger [igen; pga att J läste densamma], Monika Fagerholms Underbara kvinnor vid vatten, Malin Kiveläs Du eller aldrig, Haruki Murakamis After Dark och Agatha Christies Moving Finger; de tre sistnämnda nu i helgen). Tjo!

P.S. För att undvika missförstånd vill jag påpeka att de skruttiga bruna föremålen på bilden är mina hembakandes kakor, inte köttbullar eller luddelumpar jag hittade under sängen när jag dammsög. D.S.

Inga kommentarer: