torsdag 4 september 2008

dagens i-landsproblem.

En random sak jag saknar med USA: anteckningsblock.

För det första tycker jag om randigt papper. Jag förstår inte varför alla anteckningsblock har rutigt papper. Vad ska man ha rutor till? Den enda gången man behöver rutigt papper är ju när man räknar matematik, och ärligt talat, rent statistiskt sett måste det ju vara mer sällan man räknar matte än man gör... andra saker. Varför rutor?

För det andra har jag sedan jag gick i gymnasiet ungefär letat efter anteckningsblock som är indelade i olika sektioner så man kan använda samma anteckningsblock till flera olika ämnen utan att för den skull skriva allting om vartannat. Man behöver inte släpa med sig många olika anteckningsblock, med en ökande risk att man glömmer nåt hemma, och behöver inte fundera över öh, vilket ämne skrev jag det där i egentligen, kan jag fortsätta skriva här? Jag har hittat nånting ditåt, men det var konstigt format, 2/5 sektioner hade smårutigt papper (vilket man behöver ännu mera sällan än vanliga rutor, btw) och inga hål (nåja, det gåår ju förstås att stansa själv).

Så kommer jag till USA, där standardanteckningsblocket är utrustad med följande:
  • randigt papper
  • olika sektioner (3/5/7), avdelade med mellanblad
  • fickor på mellanbladen, där man kan förvara diverse lösblad (inte för att vi förstås får såna här, vi har ju inga pengar att köpa papper eller kopieringsfärg eller sånt för)
  • hål så att man senare kan lägga in pappren i mappar
  • perforering, så att man lätt kan dra bort pappren, samt
  • lagom tjocka pärmar, så att blocket är relativt stadigt men ändå inte så tjocka att blocket blir jättetungt
Det är nästan så att jag blir tårögd när jag tänker på det. Nästan. Ja-a, int har ja e na läätt.

Inga kommentarer: