torsdag 9 oktober 2008

and the winner is...

Nu är det alltså officiellt: Horace Engdahl tycker att amerikaner är för självupptagna för att skriva god litteratur. J.M.G. Le Clézio heter årets nobelpristagare i litteratur och även om jag lånade en av hans böcker på biblioteket häromdagen* kan jag inte uttala mig speciellt mycket om huruvida han är värd priset. Det var ju dethär med godheten som skulle utredas, och så kan man ju undra hur det är att växa upp i Rumänien och sen skulle ju något mord lösas också, så jag har knappt börjat på Allt är vind. En gång i tiden skulle jag aldrig ha kunnat tänka mig att börja läsa en bok medan jag fortfarande höll på med en annan, men det är väl ingen större idé med att vara på jakt efter tiden som flytt.

På tal om mord som ska lösas kan jag berätta att enligt min högst vetenskapliga undersökning är deckare den ohotat populäraste genren när en hop populärlitteraturtextstuderande ska välja två böcker att skriva en essä om. Av de tre andra genrena som står till buds ligger skräck tvåa, tätt följd av sci-fi. Romance fiction (vad det nu kan tänkas heta på svenska - tantsnusk?) är en hopplös förlorare.

* för att minska på min klärvoajansfaktor måste jag dock påpeka att jag lånade en Philip Roth också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kände du till honom, eller tog du bara en bok som verkade intressant?
/m

delpheena sa...

först kände jag igen namnet, sen tyckte jag att den var lite sådär estetiskt tilltalande. för att nu judge a book by its cover...