torsdag 30 oktober 2008

lite klagan och lite jubel.

Man (läs: jag) tycker ju att en bra grej med stora kedjor är att de i alla fall kan ha samma (låga) pris i alla sina affärer. Men så är det ju inte. En icke namngiven affär, vi kan kalla den Stadsmarknaden för enkelhetens skull, säljer avocado och batat för 1,50 € respektive 2 € kilo i en stad, och i en annan stad kostar avocado 4,90 € kilo och bataterna får man allt köpa i nån annan affär. Det är ju knasigt. Dessutom är det ju synd om man råkar bo i den senare staden, speciellt om man har tänkt sportlova i nya världen och därför gärna borde dra in på sina utgifter. Då slutar det ju bara med att man försöker få sina gäster att glömma kvar sin mjölk när de går, och det är ju att stjäla, för att inte tala om att det inte är speciellt gästvänligt. Ifall bisatsigheten gjorde att någon läsare missade det, så ska jag alltså åka till USA på besök i februari. Tjo!

Nu är det snart helg igen. Jag borde nog kanske ta itu med något av dedär arbetena jag ska skriva. Eventuellt. Åtminstone ska jag ta itu med den icke föraktliga högen av biblioteksböcker som dräller på min bokhylla och snart ska lämnas in. Det är ju lite optimistiskt att tro att man ska kunna läsa Le Clezio lika snabbt som Agatha Christie. Det finns ju en orsak till att den ena har fått nobelpriset, och den andra inte. Så nu är det lite ordentlig kvalitetstid som krävs.

Ikväll ska jag återvända till hemlandet med en obligatorisk gratisdrink på en nattklubb i staden. Så gör vi i vår skola.

Inga kommentarer: