måndag 27 oktober 2008

kommunalval och andra val.

Det var kommunalval igår. Jag röstade främst av pliktkänsla till Ers Helighet Rösträtten, och hade inte bestämt kandidat innan jag kom till vallokalen. Visserligen skrev jag för inte så länge sen en argumenterande text om varför man ska rösta i kommunalvalet, men det kändes ändå ganska ointressant. En sak är att jag är skriven i min hemkommun (främst på grund av, eh, ekonomiska orsaker), trots att jag inte bor där. Vad kommunfullmäktige bestämmer om där har inte speciellt stor inverkan på mitt dagliga liv. Jag använde en valmaskin för ett tag sen för att hitta en kandidat att rösta på, men jag hade egentligen ingen åsikt i någon av frågorna. Vad spelar det då för roll?

Sen kan jag tycka att det är lite problematiskt med partierna också. Jag är finlandssvensk av hela mitt hjärta och hela min själ, men där jag röstar känns det lite lönlöst att rösta på SFP i kommunalvalet (jag brukar iofs inte göra det annars heller, men det är sen en annan sak). Jag är nog inte tillräckligt insatt i partipolitiken för att uttala mig egentligen, men SFP känns ju väldigt långt som ett ensaksparti: vi jobbar för svenskans väl och ve i Finland. Och det är väl för all del all and well, men i Pedersöre, där 90% av befolkningen har svenska som modersmål, känns det inte som att språket kommer att tappa sin ställning imorgon, precis.

Det gick inte speciellt bra för min röstandes kandidat heller, kan jag berätta. I mitt röstningsområde var det två (2) stycken andra som röstade likadant som jag. Det är väl passande?

Däremot kommer den fjärde november riktigt, riktigt snart nu. Det valet är jag betydligt mer intresserad av, fast jag inte ens får rösta!

Inga kommentarer: