lördag 28 mars 2009

bomber och granater och krevader!

Just nu borde jag sitta och skriva tent i finsk grammatik. Men det gör jag inte. Tydligen var jag inte anmäld. Det vill säga, tydligen hade jag inte anmält mig på båda ställena där man borde ha anmält sig. WTF?! Jag kunde ha varit hemma denhär helgen och förtjänat mitt levebröd, men nej, jag har spenderat två dagar tillsammans med finskans objektsformer för att mötas av en hånflinande tant som berättar att jag tyvärr får gå hem igen. #¤%&/()(/&%¤#!

Nu kanske någon tänker, men din jubelidiot, du har ju studerat där i fyra år, kanske du borde ha lärt dig hur man gör vid det här laget? Då svarar jag:
a) Jag är humanist. Vi skriver inte tenter, vi skriver essäer. Och när vi skriver tenter är det oftast "klassrumstenter" som man inte behöver anmäla sig till. Jag minns inte när jag senast skulle ha haft en officiell tent. Och
b) Förr i världen, då på den gamla goda tiden, skulle man anmäla sig till tent genom att skriva sitt namn på ett kuvert. Nuförtiden ska man anmäla sig via nätet till allt, kurser, tenter och som närvarande för läsåret. Så jag anmälde mig på nätet. Men tydligen räcker inte det, tydligen måste man anmäla sig på två olika ställen - nätet OCH ett kuvert - för att få den stora äran att berätta om vilka olika slags predikativ det finns i finskan. Ack, den ljuva teknologin, så den förenklar tillvaron.

Jag ska stämma dom för utebliven inkomst. Och för sveda och värk. Och för förorsakande av ovårdat språk. Och för försämrade relationer till det finska språket. Det är nästan som hets mot folkgrupp.

Jag citerar Håkan Hellström: jag behöver en smäll på käften för att komma i rätt balans. Jag behöver få ge en smäll på nån annans käft, alltså. Vill nån ställa upp?

3 kommentarer:

jen sa...

men... najs... amazing ikväll?

delpheena sa...

jå super! aj de va ju de "skriva in i kalendern"-legendariska avsnitte ikväll... :P jovars. om du kommer hit får du ta en mullsäck ner i källarn sen när du går ;)

Anonym sa...

Jag kan bli din verbala slagpåse om du vill.