måndag 16 mars 2009

luxemburg/bryssel, here i come.

Jag har varit i skolan från 8-16 idag. Det är helt sjukt. Det finns en orsak till att jag studerar på universitet, och det är för att jag inte ska behöva ha sådana dagar.

Nåja. Det var lite självvalt, och danande både för karaktär och karriär. Jag deltog i en workshop där jag och en hoper andra studerande övade oss på EU-översättning och sånt, från finska (de andra) och svenska (jag) till engelska. Jag fick till exempel lära mig att Europaparlamentet har 1750 anställda översättare; och att man i 95% av fallen inte ska översätta mahdollisuudet till possibilities (90% om det är singularis). Det var intressant. Dessutom lärde jag mig också att de flesta EU-översättare jobbar i Luxemburg, inte i Bryssel. Det visste jag inte. Tänk att så många människor ens ryms i Lyxemburg, det är ju pyttelitet.

Sen jag skrev sist (nåja, bortsett från det inlägg jag skrev alldeles nyss) har jag också träffat världens vackraste lilla brorsdotter, som jag inte får kalla Elvis, trott att det blivit vår, ångrat mig, tittat på melodifestivalfinal med dresscode rött läppstift, utfört diverse random handlingar och köpt mjölk.

P.S. Om ni nånsin har undrat varför jag aldrig taggar något som 'översättning' kan jag berätta att det inte går, för det börjar på ö. Inte för att jag tror att ni har gjort det precis, men jag började undra själv nyss. D.S.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Berättade de också om möjligheterna till översättarpraktik vid kommissionen eller parlamentet?http://ec.europa.eu/finland/news/topics/language/harjoittelut_fi.htm

A-M

delpheena sa...

nä, de pratade inte om det, men de har nog tidigare skickat ut info från yliopisto om dem... jag tänkte nog söka till hösten, då borde jag ha tagit ut kandipapprena så att jag får söka också!