söndag 10 december 2006

brist på motivation.

Jag lider av en allvarlig brist på motivation. Jag hade planerat att vara jätteduktig i helgen och skriva två uppsatser. En blev faktiskt färdig igår, så jag tog resten av dagen ledigt sen (man får ju inte överanstränga sig). Men nu när jag skulle börja fila på nästa (efter att julkalendern var avklarad förstås - uuh, vem är ficktjuven? Amy Diamond, kanske?) stötte jag på den ökända väggen. Elofsson förstår mig säkert. Men jag är inte säker på att Porter gör det. Grejen är egentligen den att vi har tre alternativa deadliner i den här kursen, och måndagen är bara första. Det skulle vara både bra att få in studiepoängen innan jag ska ansöka om utbytesstudier, och skönt att ha den undan före jul (det vill säga onsdag) - speciellt nu när jag tydligen ska presentera min (färdiga?) kandidatavhandling 14e februari*. Men det är svårt att få någonting till stånd när det inte är sådär absolut pakko på det. Istället har jag gjort en rå finska översättning, lekt rörmokare (jo, jag är stolt över mig själv), läst en bröllopstidning, städat, tittat på gamla foton samt... tja, bloggat. Nåja, en del av dedär sakerna var ju faktiskt rätt vettiga också. En del.

* Joatt, jag hade fått mejl av herr Fascistfonetiker. Han tyckte att dethär med Harry Potter verkar ju framskrida snabbast, så han föreslår att vi börjar med det, så Riina & jag ska tydligen opponera Marja den 10e januari, och sen kanske Emmas tar lite längre att undersöka om hon ska ha med barns utveckling och sånt men att hon kan ju ta följande gång hon då. Jå sidu mårjens, säger jag bara. Framskrida? Vad är det? Nåja, jag trodde att det var 14e januari först, så februari är ju lite hemåt i alla fall. 14e januari är för övrigt en söndag, så jag hade helt förberett mej på att skicka ett lätt sarkastiskt mejl á la "How far along should the thesis be before we present it? I might be able to make it, but I would rather not do it on a Sunday. And, oh, by the way, the next time you're off ill, it would be nice if you could give us a heads-up before. Two days afterwards does not help much. Not that we have anything better to do than wait for you to not show up, but still. Manners and that.". Men jag tror jag skippar det. Återstår gör ändå frågorna a) vad gör man när man är opponent? och b) vad gör man när man presenterar sitt ämne?.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Till vart blir att att ytbytas?

delpheena sa...

jag vet inte vad det där är för språk, men jag antar att frågan gäller vart jag ska åka som utbytesstudent? :P ptja, som synes har jag ju inte ansökt ännu, så det är ju fullt möjligt att jag inte slipper nånstans alls. menar iaf söka till majsslätterna i kansas och till kanada.

Anonym sa...

Precis. Mina nervceller i hjärnan verkade inte helt överens där men det var det jag menade.=)
oj, det var långt bort. Vore ju en dröm att få komma sålångt bort.
Är det någon speciell anledning till just Kanada eller Arkansas?
Annars har jag hört att Åbo är fint. ;)

delpheena sa...

kansas, inte arkansas. anyway, vi har en obligatorisk språkpraktik som en del av examen, så det vettigaste är ju att fara till ett engelskspråkigt land nu, eftersom jag ändå måste förr eller senare. och de där två ställena är de enda möjligheter som erbjuds. såatt, så enkelt är det.

Anonym sa...

Jaha, okej, Vi håller tummarna för dig. då. =)