tisdag 26 december 2006

julefrid, julefröjd.


Dan före dopparedan och jag säljer sista klapparna till tomten och hans medhjälpare. Ännu ett nämen-far-du-nu, konfektask och god jul; skinkan är stekt och brodern med fru är kommen. Kväll: fyller bilen över bristningsgränsen, trotsar regn, mörka vägar, Den vägen, njuter av julspel och förundras, alla resurser som tas tillvara eller kastas bort onyttjade. Julsånger i natten och somnar i hängmattan på tiokilosfilten.

Vaknar i natten, ryggvärk, varför sova i hängmatta? Flyttar ner på golvet när syster meddelar sin vakenhet runt sjusnåret. Levande ljus och föräldrasång, sen ska Lasse och Maja lösa lite till. Grannens gräsmatta lyser grön och han krattar uppfarten. Jag hämtar min fammo, som tror att jag är min svägerska; hon har ingen julstämning. Lutfisk, vitsås, peppar, ärter. Kyrka; smockfullt, stjärnor i taket, herdar fattiga och rika, en maria som sjunger så stämningsfullt, människor man vill känna och inte vill känna, härlig är jorden. Kaffe, eller inte: samtal från Sydkorea med snabba vinkningar innan läggdags. Kaffe, tårta, sen mot alla traditioner julklappsutdelning för bror&frus hinnande med två. Rim, gissningar, skratt, paketpapper och snören; kamera överskuggar. Mat igen och ingen orkar med konsert i kyrkan, fast vi skulle, som vanligt; lite stämningsinsupande och så godnatt i ny pyjamas. And complete, utter blackness.

När juldagsmorgon glimmar blir det duetter för träblås i flera omgångar, i suckan över uteblivna, eller medtagna, julklappsspel blir en bortglömd julklapp hågkommen till skratt och fröjderop och När och Fjärran avverkas till fars och min fördel. Det blir kväll och jag kunde gå ut, men jul är ändå jul och jag stannar hemma och ser på She's the man; visheten återstår att se efter vänners vittnanden.

Annandag och släkten samlas med permis-mommo som mittpunkt. Leker paparazzi och försöker komma underfund med julklappsdockan, jag vill så gärna men det blir så tråkigt. Hem via kusins osedda nybygge och efter välförtjänta åh-så-vackert och glögg bär det hemåt för ännu en omgång spelande - jag vann igen, tillsammans med syster liten den här gången - ännu en skinkbit, ännu en gäspning och snart ska jag återförenas med min pyjamas.

Imorgon är det tredjedag och jag ska handla julklappar.

Inga kommentarer: