onsdag 10 oktober 2007

pissmyror.

I American Nature Writing har vi tacklat Thoreau (tyvarr inte bokstavligen; jag kunde ha gravt ner boken eller eldat upp den eller tagit liknande attitydformedlande aktion) och gatt vidare till Edward Abbeys Desert Solitaire, vilket jag uppskattar omattligt (ska ha en 15-minuters presentation om ett kapitel ur den nasta vecka, vilket jag uppskattar mattligt). Jag bara tyckte det var lite lustigt nar han skrev om myror och anvande ordet pismires - pissmyror?! Sure enough, en snabb googling ger vid handen att pis- betyder urin och att myre troligen kommer fran det skandinaviska ordet myra. Sa nu visste jag det. Det ar sa fint nar man far lara sig nat nytt varje dag.

(jag sag forresten tva myggor i dag i duschen, det var som en halsning hemifran)

Inga kommentarer: