tisdag 12 januari 2010

summering av ett decennium, del tre.


2007
Jag skrev min kandidatavhandling. Sjöng vidare, målade tavlor, lekte med Jenni. På sommaren rockade jag med Ion Plunt och insöp Finland. För annars var det mest USA. Först var det tankar och planer och diverse förberedelser med papper och pengar och visum och grejer. Och sen var jag där på riktigt. Jag lärde känna nya människor, gick på nattliga promenader, såg på film, åt konstiga saker, studerade intressanta saker, skrev, våldgästade John & Joes rum, semestrade i Manhattan, New York och Manhattan, Kansas, grät mer än någonsin förr och var lycklig som kastanjetter. Till julen kom jag hem och hälsade på och resan tog längelänge, men det var makalöst fint att komma hem, och makalöst fint att veta att jag fick åka tillbaka.

2008
Jag åkte tillbaka till USA. Lärde känna fler människor, och gamla bättre. Bodde praktiskt taget i North Tower-aulan och såg mer baseball, basket och amerikansk fotboll än vad som är hälsosamt. Tog varje tillfälle i akt att mobba USA, sådär som jag gör med allt jag tycker om. Spelade klassiskt piano, sjöng några toner på lektioner men mest i smyg, skrev ännu mer. Gick på fler nattliga promenader, åt glass, åkte till Texas, levde i nuet. Så kom jag hem och famlade i en dimma hela sommaren och kunde ha gjort lite vadsomhelst för att hitta hem eller hitta bort eller i alla fall hitta ut. Till hösten fick jag lite mer struktur, lite kurser och en ny kör och så småningom hittade jag väl... mig i alla fall. Julen blev den bästa och folkrikaste i kvinnominne.

2009
Jag blev faster, moster och tant. Jag levde alltmera på finska, på gott och ont. Jag hälsade på i USA och undrade varför jag for hem när jag var med folk och undrade varför jag kom tillbaka när jag var ensam. Barack Obama blev president. Jag trillade ner från ett träd och hade sjuk rygg på obestämd tid. Jag lärde mig grekiska och norska och danska och tyska (alla dessa flytande). Vi drog på roadtrip till södrafinländska lande och gick på bröllop. Jag blev fil.kand. och började skriva min gradu. Jobbade mer än vanligt. Hade fler gubbar än vanligt springandes i min lägenhet (and not in a good way). Tog paus emellanåt och åkte söderut eller västerut.

Och sen blev dået nu och då vet man aldrig vad som händer. Gott nytt decennium!

1 kommentar:

Anonym sa...

Fantastiskt bra summering, Emma! Du skiver så bra!
/Sam