onsdag 24 februari 2010

hans mamma var en sten, det kan ni slå er i backen på.

Mattis och Ronja och alla andra beskrivs hela tiden i naturtermer, om Lovis görs det en gång, och då är det inte något djur hon jämförs med, utan en sten. Det känns som att det finns en halv sida analys där, men det enda jag har att komma med är att hon kanske är Riddar Katos mamma, och det känns ju inte så akademiskt. Så att, sånt funderar vi på i Emmasborgen idag.

Jag tänkte nästan skriva Emmas fort, för jag skriver ju om Matt's Fort, inte Mattisborgen. Så nu fick jag en åsnebrygga för att än en gång påpeka att följande engelska översättning inte är värt ett dött mygglik ens i jämförelse med originalet som jag älskar, älskar, älskar.

"But I miss him," shouted Matt. "I miss him so much it cuts my heart!"
"Men han fattas mej", skrek Mattis. "Han fattas mej så det skär i bröstet!"

I övrigt får jag bara konstatera att det går mycket enklare att skriva om böcker som har skrivit sig in nånstans i ryggmärgen än såna där som man nu bara har läst ynka fem gånger eller så. Lättare att hitta exakt det där som man tänkte på skulle vara en bra grej, i alla fall, lättare att komma att tänka på saker som skulle vara en bra grej.

Anyway, 61 and counting. Det blir nog bra så småningom, ska ni se. Gubbarna sågar mest just nu, så det är ett sådär lagom lugnt och monotont oljud. Bilden har absolut inget att göra med nånting, för övrigt, jag tänkte bara dela med mig av detta mästerverk jag hittade i mitt skissblock. Dinosaurier gillar ju alla. Det har jag tillochmed skrivit i min gradu.

Inga kommentarer: