torsdag 18 februari 2010

renoveringen - the what's in it for me edition.

Eftersom ni har tvingats följa med renoveringens vedermödor tänkte jag att det är väl inte mer än rätt att ni även får njuta frukterna av desamma. Målet med hela projektet torde väl de facto vara att öka de boendes trivselfaktor och/eller höja fastighetsvärdet. Dessutom har en del undrat vad de håller på med så här länge egentligen. Så låt mig ta Er*, bästa läsare, med på en guidad rundtur i min nya, förbättrade lägenhet.

I badrummet finns nu ett spegelskåp, en ny lavoar samt en ny kran som inte fungerar. I köket finns nu en fläkt.

Hela projektet lanserades som en rörrenovering. Följaktligen har jag fått nya rör. Vitmålade dessutom, om ni kan tro det. Om inte, kan jag visa färgfläckar på golvet som bevis.
Vissa rör leder ingenstans. Det har också tillkommit en del hål i väggen som inte heller fungerar. Det här kan man välja att tolka som lyxigt, i enlighet med Tevyes trappor**. Man kan också välja att se det som en terminatoresque hälsning: We'll be back.

Och så lite damm förstås! Hur är det nu man brukar säga, damm är bara bevis på att någon har gjort något roligare? Jag för min del har fullt sjå med att förstå hur det där fotavtrycket har hamnat på soffan, för det är på framsidan, vilket tyder på att personen i fråga har gått i lodrätt riktning och alltså torde vara Spindelmannen. Bara det är ju värt allt besvär, tänk, Spindelmannen har varit i min lägenhet!

Så vad säger ni, var det värt att höra och läsa allt gnäll?

* På tal om Er fick jag en lapp där det stod "Vi har granskning av renoverade ytor I er lägenhet..." resp. "Meillä on tarkastus saaneerauksen jälkeen Teidän asunnossa...". Avd. Behåll ni er teitittely, finnar; skriv ni era substantiv med stor bokstav, tyskar; på svenska skriver vi prepositioner versalt!
** If I was a rich man... There would be one long staircase just going up, And one even longer coming down, And one more leading nowhere, just for show. Från Fiddler on the Roof.

Inga kommentarer: