tisdag 4 april 2006

jk rowling och beatles.

Ni har läst om min passion för Harry Potter.
Ni har också läst om mina antipatier gentemot Beatles.
Så hur ska man reagera när de två plötsligt förs samman?

Bara för någon dag sedan konstaterade jag att Come Together måste vara en av världshistoriens meningslösaste låtar. Vadå knark? Min sånglärare gav mig den sången en gång, och sade i samma veva att det är en av de svåraste låtarna att plugga texten utantill till, för stroferna har absolut inget sammanhang. Det är skokräm och cocacola om vartannat, mestadels på samma ton dessutom. (Du kan läsa hela texten till exempel här, om du vill)

Sen läser jag om vilka låtar JK Rowling skulle ta med sig till en öde ö, och tror ni inte att den låten finns med? Skandalöst. Det här samhället är verkligen på väg neråt.

Hela listan lyder enligt Sean Smiths biografi för övrigt as follows:
The Beatles - Come Together
The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Beethoven - Appassionata Sonata
Tchaikovsky - Violin Concerto in D Major
REM - Everybody Hurts
Marianne Faithfull - Guilt
Jimi Hendrix - All Along the Watchtower
Mozart - Requiem Mass in D Minor

Inga kommentarer: