torsdag 6 april 2006

vi hade i alla fall tur med vädret...

Jag har en gås oplockad med John Pohlman. Jag har aldrig plockat någon gås i hela mitt liv, men det känns som att tiden är inne för det nu. Och jag måste få skylla på någon, så varför inte John Pohlman? Det känns som att man borde genomföra någon aktion, demonstrera på torget i Strasbourg med banderoller och skyltar eller starta en namninsamling att ge åt Tarja Halonen.

För det är något som är helt grymt felaktigt på tok.

Det snöar. Det har snöat och snöat och jag hyser inga större förhoppningar om att det någonsin ska sluta.

Jag har minnen av att vi lekte utomhus och gick barfota i gräset på min systers födelsedag när vi var små. Det stämmer troligen inte ihop med verkligheten, men even so: det är en vecka in i april och marken är täckt av snö, folk går omkring i vinterkläder och jag fryser som ett kylskåp i en frys* här inomhus fast vi har haft en brasa tänd i öppna spisen**.

Det är i situationer som den här man börjar tänka att man kanske borde ha lyssnat när geografiläraren berättade om växthuseffekten trots allt.

* Aldrig hört sången "I am frysing, I am frysing, som ett kylskåp, i en frys"? Du har gått miste om något stort, min vän.
** Nu är vår öppna spis av den konstruktionen att den egentligen inte alstrar nån vidare värme, men ändå, när man är i samma rum brukar man ju märka av det i alla fall. Och jo, jag är hemhemma, jag har ingen öppen spis i min egen etta.

Inga kommentarer: