tisdag 25 april 2006

söndag den sextonde april.

Påskdagsmorgonen grydde grå och kylig i Jerusalem. Efter frukosten (vi funderade ett tag på hur de kunde ha semlor när de inte hade müsli, eftersom det inte var kosher, men det var nog koshersemlor sist och slutligen, om de nu var gjorda på matzamjöl eller potatismjöl eller vad det var) gick vi på en gudstjänst till trädgårdsgraven. Det var en väldigt speciell känsla att stå tillsammans med hundratals människor och sjunga Glory to the Risen King i ösregnet framför den tomma graven på påskdagsmorgonen. De kalla kårarna som spred sig från ryggraden och ut i hela kroppen hade inget med kölden att göra.

Efter att ha beställt shawarma på arabiska gick vi omkring i gamla stan och tittade på smycken, halsdukar och väskor. Jag köpte en väska av en gubbe som frågade hur många kameler pappa ville ha för mig (or would you prefer sheep?). Sen gick vi upp på muren och tittade tillexempel på rellabokshus (komplett med satellit och allt), var Jesus spelade basketboll samt kikade in i ett hål där man kunde se var den sista måltiden hade intagits. Tänk att dedär plastmöblerna hade stått där i tvåtusen år! Eller, för att beskriva murvandringen som L gjorde: först gick vi i hundra år, sen var det nån smartgök som hittade på att vi sku gå ännu längre, å så måsta vi gå hundra år till.

2 kommentarer:

enSam sa...

Undrar hur många som faktiskt säljer sin fru eller sina döttrar/väninnor när de frågar så där på stan bara.
Jag menar, vad ska vi med kameler till?
..och dessutom måste det vara svindyrt att ta kameler med sig på planet. De skulle ju behöva typ 3-4platser för att få rum.

delpheena sa...

jag säger som jag sa åt j: jag skulle hellre ha blivit såld åt kamelerna, jag tror att vi hade haft det trevligt tillsammans.