tisdag 26 februari 2008

glamour, noveller och asiater.

Jag tycker det är oerhört lustigt att ordet 'glamour' kommer från ordet 'grammar'.

Idag har vi distribuerat våra noveller. Framför oss har vi ett par veckor av dissektioner. Jag är inte nöjd med Thin, Healthy and Happy. På tal om att vara nöjd skrattade jag lite åt mig själv när jag fick ut mytologiprovet idag. Åh nej, min vackra A-rad är förstörd. Så b (hö, hö). Nåja. Det var en bisak (a b-thing. I'm on fire).

Igår på körövningen satt jag bredvid en sydkorean. När jag sa att jag var från Finland sa hon att hon aldrig hade träffat en finländare förr. Sen sa hon att hon trodde att Finland var "clean and... mysterious". Så nu vet ni det. På tal om att prata med asiater har jag märkt att jag är mycket mer pratsam när jag pratar med asiatiska främlingar än andra. Vilken diskriminering.

Nästa vecka får vi poetbesök i vår fiktionklass. Gissa vad vi också ska ha? Food day. Jepp. Det är ju trevligt för all del, men R och jag skrattade nog lite senast när vi för andra gången under terminen skulle ha det. Det var några idag som med glansig, drömmande blick pratade om vad Steven (kanske?) hade tagit med sig sist. Jag ska göra en kupp och ta med mig resten av turkinpippuripåsen. Moahahahaha. Om den inte har möglat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

ååå... maaaat... på onsdag (inte idag utan 5.3) åker jag till norge! idag fick jag veta att de kommer ha borrealisfestival då vi är där (nån trodde de sa borrelia å blev lite skärrade, alla är ju inte lika allmänbildade som moi). however, denhär festivalen går av stapeln på torget och tydligen ska de ha matkulturdag :D iofs har mänskorna i alta varnat oss och sagt att det kan nog vara -20 grader ... som om int JAG sku ha upplevt det förr! (vi ska få titta på hundspannkapplöpning också joy!) nåjaa... jag skrev dethär inlägget för att du hade skrivit om mat... på något sätt verkar min poäng intemake any sense längre(varför jag skriva engelska? jag vara konstig!)nåjåå... du vet vad jag mena, välan? ;) (ok, det e faktiskt jag! som har skrivit om du int visst?!)

Anonym sa...

Vad menar du att glamour kommer från grammar, är det någon asiat inblandad i detta också?

A-M

delpheena sa...

j, hah, borreliafestival låter ju onekligen ganska exotiskt :P hur långt norrut är detdär egentligen? trevlig resa!

a-m, nepp, alldeles på riktigt. lingvistikprofessorn sa det iaf, så även etymologiordboken: http://www.etymonline.com/index.php?search=glamour&searchmode=none
assimilationen av likviderna kan jag väl förstå, men hur det hänger ihop rent semantiskt är mera förbryllande...