tisdag 5 februari 2008

super i dagarna tre.

Igår var det Superbowl. Denna årets "fotboll"shändelse firas snarast som nationell helgdag. "Fotboll" v. fotboll är nog ett av de ämnen jag har debatterat mest under tiden jag har varit här - inte så mycket om sporterna i sig, egentligen, även om jag förstås försvarar min fotboll så till den grad att diskussionerna börjar handla om någonting annat än det jag opponerar mig mot, d.v.s. namnet. Efter gårdagens match kan jag i alla fall medge att jag förstår varför man ser på den där sporten (säga vad man vill om våra Hornets, men att jag gick och såg alla våra hemmamatcher här i höstas bottnar nog i andra orsaker än rent spelsmässiga kvalitéer...). Det hann bli nagelbiteri innan matchen var slut (jo, jag hann utveckla preferenser angående vilket lag som borde vinna också, tänka sig... men det blev ju så bra, så bra). Det som jag dock finner lite småroligt är att det finns två kategorier av superbowl-tittare: de som tittar för matchens skull, och de som tittar för reklamens skull. Jepp, reklam (ni hittar dem på myspace om ni vill se...). Jag skulle kommentera saken mer, men jag vet ärligt talat inte vad man ska säga.

Rubriken är kanske lite missvisande, för officiellt är det inget superbt med den här dagen. Men det har varit supervarmt idag, om det räknas? Det borde ju vara supermonday, för imorgon är det supertuesday! 22 stater (väl?) ska välja presidentkandidater och kanske kanske visar det sig vem som blir kandidat. Jag är den första att klaga över USA:s invecklade valsystem*, men ändå reagerade jag nog på de kommentarer som hördes i hissaklassrummet när läraren i morse konstaterade att det hålls caucus imorgon (demokraterna) och på lördag (republikanerna). "What's a caucus?"** Överlag tycker jag ändå att människor verkar rätt engagerade i presidentvalet (eller så rör jag mig bara i såna kretsar), så det var lite förvånande, faktiskt. Resultat lär det ju bli i alla fall, vare sig mina medstuderande vet hur man gör för att rösta eller inte. Jag hoppas på Obama.

Men det är ju faktiskt också både Runebergsdag och fastlagstisdag imorgon, och utan båda de tillhörande bakverken försmäktar jag i detta land. Jag tjuvstartade dock innan jag kom hit, så jag ska väl överleva.

* Det ger mig dock ännu en anledning att påpeka att amerikaner är dumma, vilket jag förstås utnyttjar bäst jag kan. Förklaringarna går nämligen alltid ut på att the founding fathers tyckte att gemene man var för dum för att kunna avgöra sånt, så därför inrättades elektorsystemet och sånt. Tydligen är folk fortfarande för dumma.
** Vad jag förstår är det primärval där man röstar genom att gå till partiets typ valvaka eller motsvarande, istället för att ha röstningssedlar etc. Varför? Det är billigare för staten, för det är partierna som betalar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här har det varit spekulationer, vinner Runebergstårtan eller fastlagsbullen? Jag tror vi valde som de flesta - fastlagsbullen.
/m

delpheena sa...

jag som trodde att den stora frågan var om det ska vara mandelmassa eller sylt... det här ställde ju till enorma komplikationer. jag tror faktiskt att jag skulle välja runeberg. kanske. så även min äldre syster, har jag hört. men det ena behöver ju faktiskt inte utesluta det andra, kan man äta fem runebergstårtor på en dag kan man väl äta en av vardera :P