tisdag 19 februari 2008

influensa.

Det kanske är en lite annan sak när vi inte har internat hemma, men ändock, jag tror inte att någon vid mitt universitet hemma skulle skicka ut information om en influensaepidemi.

Here are some tips to stay well: 1. Wash your hands well and often. Use hand sanitizer if soap and water are not available. 2. Get lots of rest and drink plenty of liquids. 3. Stay away from large gatherings, and from people who are coughing. Those with coughs should cover their mouth with a tissue while coughing then wash their hands, or cough into a shirt sleeve.

På en vessadörr fanns det också en lapp där det stod att man ska komma ihåg att tvätta händerna, eftersom det är influensa på gång. Man skulle ju hoppas att folk tvättar händerna annars också efter att ha använt toaletten, men vad vet jag. Det här är ju landet där det finns skyltar i restaurangvessor om att alla anställda måste tvätta händerna.

Men det är nu sen en annan sak. På det hela taget visar det ju på en annan slags empati för de studerande, även om det förstås är i allas intresse att vi hålls friska. I höstas fick alla som ville dessutom influensavaccin gratis. Nu lär det vara nåt annat virus som ställer till det, men jag har hållit mig frisk hittills i alla fall; det gör nu just detsamma för mig om det beror på sprutan eller nånting annat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas du hålls frisk! Hur var det nu: huvudsaken att man är torr om fötterna eller nåt sånt.
/m

delpheena sa...

jo hoppas det... jag har nog känt mej trött och haft huvudvärk och omotiverad muskelvärk, men jag har int haft nå förkylningssymptom överhuvudtaget så int vet jag vad det beror på. det verkar som att folk börjar tillfriskna nu iaf, så kanske att jag lyckades undvika det.