lördag 23 februari 2008

mystisk amerikansk mat.

När man är på resa i andra länder (eller för all del inomlands också, ibland) är ju mat en av dedär sakerna som gör att man mest märker att man inte är hemma längre.

Det kan gälla mattider, till exempel, jag minns att när jag först kom hit tänkte på hur ovanligt det är att resa nånstans där de äter samma tid som man är van vid - men det kanske reflekterar faktumet att de flesta resor i mitt liv har gått till Sydeuropa. Här behövde jag i alla fall inte vänja mig vid några nya matrutiner.

Det kan också gälla hur man äter. Frågan "So do all people in Europe eat with knife and fork?" som jag mötte i början har blivit något av en klassiker i min värld. Amerikaner äter med gaffel. Punkt.

Det kan gälla matkulturen i sin helhet, inställningen till mat. Här äter man ute mycket oftare än hemma, verkar det som. Hemma går man på restaurang för att fira födelsedagar. Här går man för att man råkar ha lust. Förstås är det ju skillnad på vilken slags 'restaurang' man går till, och det verkar som att det är vanligare att folk äter ute hemma också. Men kanske gäller det bara mig personligen, jag vet inte.

Och sen är det ju själva maten då, vad man äter. Amerikaner äter en del konstiga saker. Jag åt just brunch, så mina exempel är något frukostbetonade. Biscuits and gravy, till exempel, något slags fluffiga små semmelaktiga saker som äts tillsammans med vitsås. Jag var högeligen skeptisk till att börja med, men nu äter jag det regelbundet. En annan grej som jag har reagerat på är sausage. När jag tänker 'korv' tänker jag inte på vad som närmast liknar maletköttsbiffar. Nu kan jag inte berätta om de ändå smakar korv, min pseudovegetarianism säger stopp. Men det är lite intressant, ändå, tycker jag. Sen har vi ju förstås JellO, som också övergår mitt förstånd. Enligt J & J har jag inte gett det en ärlig chans. Men kom igen, smaksatt gelatin? Sen måste det väl erkännas att många fördomar om amerikansk mat är sanna också; "you've clearly not been in America long enough" fick jag höra häromsistens angående min tydligen för hälsosamma matbricka. Påpekas bör kanske att där bl.a. ingick en pizzabit.

Inga kommentarer: