onsdag 27 februari 2008

lärarcitat och lingvistik.

Jakobstads gymnasiums elevtidning Geten har målat ränder som nog aldrig går ur. Inte nog med att Geten Testar framstår som det mest gloriösa påfundet någonsin; jag sitter också och skriver ner lärarcitat i marginalen av mitt anteckningsblock.

"We're such a diverse people: different ethnicities, religions, genders and so on."
Visste ni att det finns både kvinnor och män i USA? Jo, det är riktigt sant.

Imorgon är det lingvistiktent och jag tvivlar på min förmåga. Jag spenderar mesta delen av lektionerna med att fundera över saker såsom varför 'boy' och 'pojke' är så lika varandra när det är typ det enda finska lånordet i det svenska språket. Jag borde gå en etymologikurs i stället. Men tycker ni inte att jag borde ha lärt mig fonetik vid det här laget, efter Fonetiikan ja kielitieteen perusteet, Phonetics and Pronuncitation, Grammatik & Språkvård I och Grunderna i Kommunikation? Det tycker jag.

Inga kommentarer: