onsdag 23 april 2008

det vackraste ord som jag vet.

Som sista projekt i fiction writing-kursen fick vi skriva vad vi ville. Vi kunde lämna in något vi skrivit till en uppgift tidigare under terminen eller skriva nytt, en novell eller en short-short. Jag skrev ihop en, eh, jag vet inte vad, som heter Facts about Finland. Den består av två integrerade delar; en med fem sektioner, en för varje sinne, och en del med tre sektioner där gränsen mellan fiktion och verklighet brutalt utsuddas, sådär som när man suddar tills det går hål i pappret. Hörselsektionen innehåller bl.a. the sound of the most beautiful words I know, och där fick jag fundera litegrann. Dels skrev jag ihop just det lite i hastiga taget och hann inte riktigt fundera och smaka som jag kanske borde. Dels känns många av orden som jag vet att jag tycker om inte så värst svenska (och det var viktigt): portmonnä, papiljotter, paraply (alla börjar på p). Och sen låg det ju en viss tanke bakom betydelsen också, även om jag inte översatte alls, utan bara slungade ut dem som de konstverk de är, vilket innebär att ingen kommer förstå dem. Men de har en betydelse för mig?

Orden: islossning, lä, stiltje, tystnad, tö och utomskärs.

Inga kommentarer: