tisdag 29 april 2008

saker som gjort mig glad idag.

Tjugoåttonde april känns som ett sådant där datum då nånting speciellt händer. Kanske hade jag en gång en vän som fyllde år då, kanske såg jag en gång fram emot något som hände den dagen så mycket att datumet blivit inpräntat i hjärnan fastän orsaken för länge sen passerat och glömts bort, eller kanske är det bara ett väldigt symmetriskt och trevligt datum.

Idag frågade några asiater om var man kan öva piano och sång, och det gjorde mig glad att jag kunde berätta det för dem. Andra saker som gjort mig glad var solskenet (alltid), tanken på att vi ska diskutera min novell (?) imorgon för jag vill så gärna höra vad de andra har att säga om den, att läsa igenom min hissaessä i morse innan jag printade ut den och upptäcka att det nästan låter som att jag vet vad jag pratar om fastän det bara är påhitt alltihop, att Kelsey, Alli, Jonny och John försökte övertala mig att stanna och K föreslog att vi kunde bo tillsammans nästa år (fast jag ska inte), körövningen för att det är ju så roligt att sjunga, en promenad med Z för att han brukade också sjunga och för att mina händer är kalla i sig själva, en närmare två timmar lång tupplur (det är så trevligt att sova), ett guldigt hårband, att vi tittade på South Park på hissalektionen och lärde oss mycket om inbördeskriget, tanken på att guida amerikaner i Helsingfors i en dag i juni trots att jag inte känner staden så bra själv, jordgubbssmoothie från Sonic, ett alldeles jättefint ruttet spökhus där det säkert finns lönngångar och skrymslen att gömma sig i, pilaffris som smakade gott och säkert ganska mycket annat också.

Och snart är det vapp och förstamaj och det är ju rätt trevligt. K hade researchat Estland etc. och träffat på förstamaj och var alldeles på att gå på picknick, och det är ju aldrig fel, speciellt inte när väderkartan visar en sisådär 23-24 grader till mitten av veckan. Men jag är fortfarande lite förvirrad om hur man firar vappen (förutom att folk super ner sig i rosktunnor). Anna och Marjaana och jag hade vilda diskussioner häromsistens men vi blev ledda in på ett sidospår när det visade sig att potatissallad och korv förknippas med vappen, nej midsommar, nej nyår. Så det enda jag har kommit på att berätta är att vi dricker fermented lemonade with raisins på majlindo och det är ingen som tycker att det låter speciellt gott. Det blir nog en picknick med KoolAid och donuts eller nåt sånt. För det är ju nästan samma sak.

4 kommentarer:

Anonym sa...

närmast mjöd och munkar kommer man antagligen med ginger ale och donuts ... jag minns en majlindo i sinebrychoffs park för många år sen med två unga damer som hade kommit med tåg från bennäs.

Anonym sa...

en kommentar till kommentaren - min kompis i Pennsylvania försökte sig på mjödtillverkning får några år sen. hans fru tyckte det smakade som "furniture polish". antagligen för att den inte hade fått stå tillräckligt länge. så de sparade en flaska lite längre - den exploderade under diskbänken ...

Anonym sa...

apropå sjunga, hur var er konsert?

delpheena sa...

hah, furniture polish minsann... anna och jag funderade ett tag på att laga mjöd, men ingen verkade speciellt intresserad av de som var där då, och med tanke på hur de andra finländska delikatesserna har mottagits är det väl kanske lika bra att låta bli ;) jo det var allt en legendarisk majlindo.

konserten var riktigt bra, vi messade upp rejält på första sången men annars gick det helt bra och det var ju så Roligt! det är konstigt att jag alltid hinner glömma bort mellan varje framträdande hur roligt och energikickgivande det är.