onsdag 21 april 2010

på gravgården.


Delvis inspirerad av det här cyklade jag igår till gravgården och gick omkring där en timme eller så. Det är rätt fridfullt, att bara gå omkring där i solskenet och fågelkvittret och titta på gravstenar och fundera över vem de där personerna var. För tänk ändå hur många människor som är döda. Och tänk så många av dem som ingen kommer ihåg längre. Det enda som återstår är en sten med namn och datum, ibland en titel, ibland ingenting, eftersom tiden och mossan och väderleken har höljt även det i glömska. Vissa stenar har statyer och kors och taggtrådskronor, vissa har hamnat på sned eller gått sönder.

Jag tycker det är intressant också att se under vilken titel människorna går till eftervärlden. På en gravsten, till exempel, samsas guldsmedsmästaren Fredrik, hans maka Amanda, barnträdgårdslärarinnan Gertrud, trotjänarinnan Brita, guldsmeden Johannes och fil.magister Magnus. I en grav ligger en litteratör. Jag vet inte riktigt vad det är, men det låter som något jag vill bli när jag blir stor. Det finns många "enkor" också. Tänk att definieras som en person som en gång varit gift med en man som nu är död.

Och sen alla mysterier: hur kommer det sig att det finns en gravsten som det bara står "Erik" på, utan efternamn eller datum? Och hur hamnade "weaving manager Emanuel Cooper" på en gravgård i Vasa?

7 kommentarer:

J sa...

Lite skrämmande fritidssysselsättning det där. men jag förstår hur du menar med mysterier, människor som här en gång gått och som nu bara är namn eller kanske "enkor". Inlägget får mig att tänka på en barnbok som heter Ordvampyren, den är fransk i original. En väldigt konstig men rolig bok där en pojke bland annat hamnar på en kyrkogård. Den är värd att läsas, om du hittar den på stadsbibban :)

Anonym sa...

"So we go inside and we gravely read the stones
All those people all those lives
Where are they now?
With loves and hates
And passions just like mine
They were born
And then they lived and then they died
Seems so unfair
I want to cry" ;)

/Janne

delpheena sa...

jen, neil gaimans the graveyard book är också en bra bok på temat barnböcker som utspelar sig på kyrkogårdar... ;) blev helt fascinerad av den.

J sa...

hördu. på skriv om böcker (för vi talar ju inte, så jag vill påstå det där är ett helt legitimt uttryck). På vasa sommaruni går bilderbokens estetik 5sp/10sp. Jag har ju gått kursen redan så jag tror jag står över... jag vill ju inte bli som dendär tanten på harry potter-kursen. ;D

delpheena sa...

jo jag vet, fick mejl om det också :P sneela, kan du int bli som tanten? jag vill. eller vänta. int vill jag heller, då sku du ju vara odräglig. på tal om odräglig e jag hemhemma nu plötsligt så jag kan komma och odrägla dej närhelst du vill! :D

J sa...

Jaaa vad fint... fast imorgon ska jag kaaanske till vasa en sväng... men på kvällen om det passar dej? vi måst plingas! btw... blir det nån flytt från Vasa för dig till sommaren eller?

delpheena sa...

nåjo, nåjo, till båda frågorna. sku måst komma ihåg att ringa och prata allvar med tant lind i syrenbersån bara.