onsdag 28 april 2010

research av olika slag.

Sitter här och läser dödsrunor. Ni kanske undrar om denhär dödsfixeringen är min nya grej - läsa dödsannonser, traska omkring på gravgårdar - fast det är faktiskt research till ett skolarbete (det sista!). Just den här uppgiften handlar om tabuord och eufemismer och sånt, och det är ju rätt remarkabelt ändå att av 16 texter undviker 7 helt och hållet ämnet döden. Bara en använder ordet die. Så att. Sånt sysslar jag med.

Jag har också researchat diskbråck eftersom tant Doktor igår funderade om jag kanske har fel på min diskus. Det är ju lite svårt att veta om man borde vila eller röra på sig. Fast nu har jag läst att man ska vara så aktiv som möjligt både vid diskbråck och ryggskott och ptja, all slags ryggkrämpor, så simhallen it is. Där finns ju också bastu, vilket kanske är bra, eftersom värme var bra mot nånting. Och kyla. Det som gäller är alltså att undvika rumstemperatur. Det är lite som med Gud, det är bättre att vara kall eller varm än ljum. Typ.

Anyway. Prokrastinerar mest. Tänk sen när jag inte har några skolarbeten som ska skrivas, vad ska jag då låta bli att göra? Spännande.

Har ni förresten tänkt på att Agatha Christie var rolig? Det är ju liksom inte det första man kommer att tänka på, men det är helt sant. Sådär nångång i högstadiet kanske hade jag en Christie-period, men jag genomgår just nu en Christie-renässans känner jag. Fast lite mer selektivt. Först Miss Marple. Nu Tommy & Tuppence, vilket föranledde humorkommentaren. För de bygger ju faktiskt på en såndär speciell torr, engelsk humor. Poirot skippar jag, tror jag.

Anyway. Nu är det nog dags för lunchpaus. Jag har ju jobbat så hårt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi gick omkring på gravgården när vi kände oss för med namn åt din minsta kusin. Det var givande. Och vi var väldigt väldigt nära att kalla henne Blondina i andra namn, för sådana har uppenbarligen också funnits.

A-M