lördag 4 december 2010

adventskalender '10, lucka fyra.

Lucka fyra. Vad menar du med det?

Det här börjar påminna lite om gymnasiets uppsatsskrivning, känner jag. Vi skrev alltid uppsatser utgående från tidigare års studentskrivningar, så de flesta rubrikerna handlade om samhälleliga problem som man skulle ta ställning till eller liknande, men det fanns alltid en random rubrik också, som bara var en fråga, utan desto mer förklaringar eller problematiserande resonemang.

Jag valde alltid den rubriken.

Så en gång skrev jag till exempel en uppsats med rubriken "Varför inte tvärtom?". Det är en av de få uppsatser jag minns att jag har skrivit. Den, och så en textbaserad uppsats i inför-studenten-kursen där jag använde frasen "en elegi över en död vänskap" och var sjukt stolt över den, och så min studentuppsats i engelska, där jag kallade George W. Bush för terrorist.

Så vad menar jag med det? Kanske att jag strävar efter att vara random, alltid. Eller kanske att allt kan tolkas på så många olika sätt (som detdär med att vara moralisk, till exempel, för att göra en homekorva och bli självreferentiell). Eller att det är fjärde december, mina stickasockor är färdiga och julstjärnan hänger i fönstret, och att man kanske inte behöver krångla till det mer än så. Om man inte vill.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sockorna skulle förtjäna en bild, så fina som de blev! Kanske du får in beställningar?
/m