onsdag 8 december 2010

never let me go.

Jag har just läst Never Let Me Go av Kazuo Ishiguro, och är så peppad att se filmen. Boken är väldigt tankeväckande (och bra!), och Carey Mulligan, Keira Knightley och Andrew Garfield låter som en bra idé. Dock ställer jag mig något frågande till trailern. Visst, den gjorde mig intresserad av att se filmen, så på det sättet fyller den väl sin funktion, men samtidigt: boken är medvetet uppbyggd så att man inte vet allt från början. Man ska undra varför, och hur, och kan det vara så? Trailern berättar egentligen precis hela historien, allt det där som var lite gåtfullt i boken. Det är väl lite kontraproduktivt?

Se på egen risk, alltså.

En annan grej som jag ställer mig lite fundersam till är att Keira Knightley i intervjuer har framställt sin karaktär (Ruth) som något av en skurk. Visst, hon kanske inte alltid är snällast i världen, men drivkraften verkar ju alltid vara en vilja att passa in, vara någon, snarare än att medvetet vara elak. Eller?

Inga kommentarer: