fredag 3 december 2010

adventskalender '10, lucka tre.

Lucka tre.
Hur kan du ha fått jobbet utan att veta vad det innebär?

En möjlighet kan vara att du trodde att du skulle jobba med något, men att det visade sig att du skulle jobba med något annat. Ett exempel: i måndags jobbade jag i guldsmedsaffären, eftersom man behöver vara två personer för att flytta ett pokalskåp, eller nånting liknande. Jag trodde att det skulle vara det gamla vanliga, men när jag kom dit stod en främmande person utanför affären och sa "du minns väl att ni skulle ha en praoelev här den här veckan?". På detta sätt fick jag för en dag jobbet som praohandledare utan att veta vad det innebär. Vad ska man ta sig till med en praoelev? Det visade sig att praoeleven i fråga kunde stå till tjänst med att påpeka vilka fel jag gjorde när jag graverade, påpeka att vi har för dyra priser så folk vill inte komma och handla hos oss, samt påpeka för kunder att hon minsann anser att etc. Good times.

En annan möjlighet är att arbetskraftsbyrån har gett ditt namn och nummer åt arbetsgivaren, men inte så mycket mer. På detta sätt kanske man inte nödvändigtvis anställs utan att veta vad jobbet innebär, men man kan i alla fall få en intervju. Utifall att personen som kontaktar dig pratar en massa om till exempel gjuteriprodukter på finska så kan det rentav hända att du tackar nej till att möjligen tilltänkas som anställd utan att riktigt förstå vad jobbet innebär. Eller så.

4 kommentarer:

J sa...

LoL, har du tackat nej till ett jobb som gjutare? :D

delpheena sa...

njae, de va nån snubbe som ringde om nåt componenta-jobb, och som sagt fatta ja ju int riktigt helt va de handla om, men pappa sa att dom sysslar med gjuteriprodukter :P fast det var nog ingen som tänkte att jag skulle gjuta nåt, så mycket förstod jag iaf. tror jag.

J sa...

haha, antagligen översätta kanske ;) men det skulle ha varit ganska karot att bli gjutare då man har en fil.mag i bagaget...

Anonym sa...

vem vet, kanske en fil.mag är duktig på att fila gjuteriprodukterna/p