lördag 14 maj 2011

emmas guide till esc 2011, final!

Blogger har varit nere hela dagen och mina senaste blogginlägg är fortfarande försvunna så jag bara antar att ni inte kommer ihåg vad jag tippade och säger att jag fick 10 rätt av 10 möjliga. Mmkay? 

Nånej. Jag hade gissat Slovakien och Bulgarien vidare, istället gick Slovenien och Moldavien. Till mitt försvar sa jag faktiskt efter att alla hade sjungit att jag ville byta ut det ena Slo-landet mot det andra. Also: Moldavien hade dumstrutar på huvudet. 

Men final! Imorgon! Tjoho! Om ni har sett hela semifinalerna har ni ju redan hört snuttar av de återstående låtarna, men ifall ni har missat dem, och framför allt för att det ska vara symmetriskt och konsekvent: här är mitt omdöme om the big five.

Frankrike: Amaury Vassili - Sognu
Den här är till och med segertippad, men personligen förstår jag det inte riktigt. Don't get me wrong - jag har ingenting emot att tillbringa tre minuter med att se på nån som ser ut sådär och lyssna på nån som sjunger sådär. Han sjunger på korsikanska dessutom, och jag har ju en viss fäbless för random språk som knappt någon talar. Men... inte så mycket till låt, va?
Italien: Raphael Gualazzi - Madness of Love
You guys, Italien är tillbaka! Det återstår att se hur det funkar på scenen, men jag gillar den här jazzdängan. Det är liksom... musik.
Storbritannien: Blue - I Can
Det var en gång, på den tiden då pojkband var det nya svarta, ett band som hette Blue. De var aldrig jättestora häromkring, men man läste väl brittiska poptidningar, man hade ju koll. Sen gick pojkbandstiden över. Och sen kom det plötsligt en tid då alla dedär gamla pojkbanden bestämde sig att göra comeback. Så här är nu Blue, lite äldre, lite mer erfarna, men spelandes på samma strängar. Jag tror på en bra placering, men vi ses nog inte i London nästa år i alla fall.
Tyskland: Lena - Taken By A Stranger
Det här gör mig så förvirrad. Lena vann ju ifjol med en såndär oförställd glädje. Och så ställer hon upp igen och det är mörkt, suggestivt, mystiskt, sensuellt. Bra, jo, för all del. Men jag kan inte riktigt connect the dots.
Spanien: Lucía Pérez - Que Me Quiten Lo Bailao
Macarena 2.0. Det finns till och med en koreografi! Det här är den där låten som "ingen gillar", men alla kan. 

Så vem vinner? Ja-a. Det beror på vad folk röstar på. Det kan ju te sig som en "no shit, Sherlock?"-kommentar, men jag menar, bland lågoddsarna hittar man både Frankrike och Irland, hur ställer man sig till det? Vi kan ju börja med de jag inte tror vinner: Litauen, Grekland, Ryssland, Italien, Schweiz, Moldavien, Rumänien, Österrike, Slovenien, Island, Spanien, Ukraina, Serbien, Georgien. Sen tror jag att Danmark och Estland förlorar på startnummer. Då har vi Finland, Bosnien & Herzegovina, Ungern, Irland, Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland och Azerbajdzjan.
Spontant säger jag Irland, faktiskt. Men de kan lika gärna komma sist. Vad tror ni?

Inga kommentarer: